Annons:
Etiketterglasyrerglasering
Läst 994 ggr
loislane
6/15/18, 11:48 AM

Alberta slip

Hej

Har sett något som kallas Alberta slip ute på nätet. Vad jag fattar är det ingen glasyr utan en ingrediens man har i glasyren. Någon som kan bringa klarhet i detta eller berätta med recept hur man gör?

Se skönhet i det icke perfekta.

Annons:
ler
6/15/18, 12:06 PM
#1

Lerhaltigt mineral, som kan användas rent eller som del av en glasyr. Måste ju köpas från andra sidan av Atlanten så kanske du skulle prova någon lera från närområdet, inte samma resultat men kanske lika fint

loislane
6/15/18, 6:35 PM
#2

Aha kan Blålera funka? Är det bara lera?

Se skönhet i det icke perfekta.

loislane
6/15/18, 6:35 PM
#3
Bo§e
6/15/18, 6:52 PM
#4

Järnhaltig lera

ler
6/15/18, 9:42 PM
#5

Blålera har ju mycket kalk så då får du tillsätta järn, men Blålera kan man använda i glasyrer

loislane
6/17/18, 7:00 PM
#6

ok tack då kan man kanske göra något annat kul utav blåleran. Den har plockats upp 150 meter bort ett par meter ner i åkern. Jag har en bild på en annan glasyr jag skulle vilja kunna göra, eller i alla fall något som påminner om denna grågröna effekt. Någon som vill gissa hur? Själv har jag noll koll….

Se skönhet i det icke perfekta.

Annons:
Bo§e
6/17/18, 8:19 PM
#7

#6:    Kolla din blålera…..den kanske innehåller tillräckligt mycket järn för att vara intressant (många gör det).    Slamma upp och provbränn i stengodstemperatur (på en skyddande skärva).   Testa olika tjocklekar.

Och, lägg ut en bild här…!   🙂

loislane
6/18/18, 12:18 PM
#8

#6 Jag har ingen bild för tillfället. Men jag har bränt den och gjort muggar av den för den funkade fint, blev chokladbrun i färgen. Men vid det tillfället fegade jag och brände leran i lergodstemp med glasyr.

Se skönhet i det icke perfekta.

Upp till toppen
Annons: