Annons:
Etiketterutrustningverkstadverktyg
Läst 2421 ggr
Tant Apelsin
2018-06-15 15:32

Ugn

Hej!

Hur mycket "bös" är det inne i en elektrisk ugn?

Kan kanske få en en frontmatad ugn, men så klart är den för bred för dörren, så funderar på om man kan plocka isär den, i lagom moduler för att sedan sätt ihop igen på insidan av verkstan.

Jag är händig, nogran, modig och fattig. Är utbildad ingenjör med några års arbetslivserfarenhet utav både bilbransch och kärnkraftsbranschen så min fråga är riktig.

 Jag har aldrig öppnat en elugn… men jag har ju byggt en frityr-keramik-ugn, så "hur svårt kan det vara"? 😃

Jag menar, även en erfaren ugnsbyggare måste ju ha börjat nånstans 😎

(och ja, om jag ska riva bland elkablar så ska jag naturligtvis ha det godkänt av en elektriker när det är färdigt och skyddsutrustning om det är keramiskt fiber som isolering, och ja, den stämmer med säkringarna vi har i lokalen 😊)

Tjipp!

Annons:
Bo§e
2018-06-15 15:59
#1

Om du skall (måste) demontera en frontmatad ugn,  börja med att plocka bort takplåten, och lyft ut innanmätet uppåt.   Så är dessa ugnar byggda….dvs allt är "påfyllt" uppifrån, i den prefabricerade ramen, och slutligen är takplåten ditskruvad eller svetsad.

Men, det låter som ett jättejobb, jämfört med att utvidga dörröppningen.  Man kanske (?) t.o.m. kan få göra rot-avdrag om man anlitar en hantverkare…?….dessutom går ett sådant jobb  (väldigt)  mycket snabbare än att demontera och återuppbygga en hel ugn…

Chansen att lyckas återmontera alltsammans på ett tillfredsställande sätt bedömer jag som ganska liten…..delar av teglet och isolermaterialet är individuellt inpassat under byggets gång, och  det blir svårt att återskapa samma passform med samma delar en andra gång,  i synnerhet om även ramen skall kapas ner och återuppbyggas.      

Avrådes……låt i stället en hantverkare utvidga dörröppningen, tillfälligt eller permanent….det blir billigare och går mycket snabbare….

Men, man kan ju förstås se detta som ett "äventyr" i sig själv, och acceptera svårigheterna…glöm i så fall mit "olyckskorpskraxande" …..🙂

Tant Apelsin
2018-06-15 16:33
#2

Tack Bosse! 

Kloka och utförliga råd som alltid! 🙂

Kanske man får se till att införskaffa lite extramaterial, så man kan göra nya delar om det gamla har slitit för mycket i hanteringen. 

Svårigheten med dörren är att det är en källarlokal som hyrs, ytterdörren är lixom "under jord". Det och ett innervalv där väggarna är 30cm tjocka i betong. 

Det blir till att klura på det här! 🤔

Bo§e
2018-06-15 17:40
#3

Ja, källardörr, tjock betong och hyrd lokal  låter onekligen tufft….

Om du vill fullfölja projektet, kommer du säkert att behöva litet extra tegel för att passa in alltsammans igen, och kanske även fiber, för att ersätta gammalt isolermaterial m.m.   Om elementen är "begagnade", var mycket försiktig när du plockar ut dem….de kan vara ganska spröda.

[rolnor]
2018-06-16 10:47
#4

Just elementen om dom är begagnade kan du ju passa på att byta, låter väldigt svårt demontera och montera dom. Sen om det är gammal fiber nånstans så är det bra med andningsskydd, dammet kan vara carcinogent. Vore kul om du ville dokumentera med bilder och lägga ut dom här!

ler
2018-06-16 11:16
#5

Nog både billigare och enklare attköpa en ny ugn som går in genom dörren

Tant Apelsin
2018-06-20 10:45
#6

Kanske är lite skadad av jobbet, var med i ett projekt där i princip alla delar i en anläggning som var byggd för att hålla i 40 år för att sedan stängas, skulle bytas ut. Meckit som tusan eftersom allt var inbyggt, men det var ju "bara" att kapa (radioaktiva) rör och riva inner och ytterväggar.  You got to do what you get to do lixom 😂

Ger jag mig på det så lovar jag att jag ska fota! 

(jag ska ju få ihop den igen😃 )

Annons:
Ulla
2018-06-20 11:06
#7

😃Är du säker på att du inte är tornedaling?

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

[rolnor]
2018-06-20 12:05
#8

Det kan vara bra numrera teglet och fota innan du plockar isär. Funderar, det är väl inte murat? I så fall skulle det nog bli besvärligt.

Bo§e
2018-06-21 16:01
#9

#8:   Ja, att numrera  blir nog nödvändigt.    Ugnen är troligen inte murad……dvs "bara" att plocka ur alltsammans från toppen och nedåt, i tur och ordning.

Men jag vidhåller att det blir en tuff uppgift att få ihop allt igen……😮🙂

#4:  Asbest försvann från alla ugnar under 70-talet.   Jag vet att t.ex. Scandia / Lyngby-ugnarna slutade med asbest som tätning 1976.   Vet inte hur det förhåller sig med andra märken, men det torde ha varit ungefär under samma period…..  Men, även "moderna" fibermaterial bör förstås hanteras med respekt….

Tant Apelsin
2018-10-03 16:25
#10

För er som är nyfikna så det blev det ingen ugnsrenovering för min del eftersom BobCat:en som de 4 byggjobbarna hade med sig för att frakta ut ugnen välte. 😂

Ugnen var tydligen lite tung 😃

Så istället blev det en sprojlans ny, toppmatad och som den glänser! Den är SÅÅÅ fin! 😊

Ulla
2018-10-03 16:33
#11

Så kan det gå! Antagligen bästa som kunde hända.😃

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

[rolnor]
2018-10-03 17:23
#12

Grattis till ugnen!

Bo§e
2018-10-03 19:49
#13

Ja, grattis…!….och man kanske också skall gratta till att ingen kom till skada  (?)  när det välte….

Annons:
Tant Apelsin
2018-10-06 11:01
#14

Tack! 

Och ja Bosse, det var tur att ingen kom till skada! 🙂

(men lite synd på min nyfikenhet o envishet, men antagligen väldigt bra för verkstadskompisarna och stressnivån 😂🤪)

Upp till toppen
Annons: