Annons:
Etikettermaterialråvarorleror
Läst 1095 ggr
ntg
2018-06-17 20:16

Lerkvarn torr lera

Har köpt 200 kg torkad lera i orginalpaketen, tänkte nu mjuka upp den och köra den i lerkvarn. Jag har aldrig använt lerkvarn tidigare, har någon tips som kan få mig slippa de största misstagen? Hur hade ni gjort? Det är ingen vakumkvarn…

Annons:
usd
2018-06-18 13:45
#1

Om leran fortfarande är våt och plastisk men hård kan du skiva med en skärtråd till 1-3 cm tjocka skivor och lägga i en spann med varmt vatten. Ju hårdare lera dessto tunnare skivor. Låt den suga upp vatten tills du känner att den är lite mjukare. Det tar allt ifrån en till flera timmar. Ta de blöta bitarna direkt ner i lerkvarenen och kör igenom två gånger. Om leran inte är plastisk och inte går att skära med tråd gör du på ett annat sätt. Det tar lite längre tid men blir mycket bra. Torka upp leran helt. Läg en bit i taget i en stor säck. Krossa med hammare eller slägga till mindre bitar runt 3 cm. Bred ut och torka ut leran till den är absolut snustorr. Jag lägger ut i solen på sommaren och i vårt varma pannrum eller under keramikugnen på vintern. (OBS måste bli helt torr annars funkar inte den här processen!) Häll riktigt med hett vatten i en stor hink. Tippa ner lerbitarna i vattnet tills det är fullt men vattnet ska stå över leran. Låt stå i ett par dygn. Det varma vattnet löser upp leran snabbare än kallt. Känn efter med handen om lerbitarna är helt upplösta. Då är det dags för nästa steg. Fäst en färgomblandningsomrörare av kraftigare modell på en borrmaskin. Kör tills du får en slät gröt. Tillsätt ev mer vatten om det går trögt. Kan ochså vara lättare att ta en mindre mängd i taget i hinken. När lergröten/vällingen är slät lägger du upp den på torra gipsplattor för att torka. Har du inga gipsplattor kan du lägga upp det på ett tyg drapetat i tex en stor brödback. Men gipsplattor har du alltid nytta av så tillverka en stor eller flera mindre om du inte har. Passa leran och ta upp den när den har torkat till lagom konsistens, dvs lite blötare än det du sen vill ha för att dreja eller kavla. Bearbeta all lera på det här sättet och lägg för förvaring i stora hinkar med tätslutande lock (finns ofta gratis på bagerier, fråga!). När du ska använda leran kör du så mycket som du ska använda i närtid. Kör två gånger genom kranen. Nu har du en toppenfin lera! Se till att den inte torkar ur igen. 😉 Lägg torr spillera från din tillverkning i en spann med vatten (tex drejskålen). När du nu har torr lera kan du spara undan lite för att göra engober. Recepten för engobe utgår ju alltid från torr lera. 😄 Lycka till!

usd
2018-06-18 13:54
#2

Kom på ett sätt till! Om leran bara behöver lite vatten kan du låta den ligga kvar i sin inplastning (10kg) och köra in en skruvmejsel rakt igenom plasten och in i leran tills den är helt perforerad. Ställ paketet med plast och allt ner i en hink med vatten som täcker. Ta upp och kör i kvarnen 2 ggr när den är tillräckligt våt. Jag tycker det här är lite opraktisk och jag har bättre koll på lerams konsistens när jag gör på mitt sätt enligt förra inlägget. Men jag vet att många gillar "skruvmejselmodellen". Med 200 kg dvs 20 st 10kilos paket kan du ju prova dig fram.

ntg
2018-06-19 09:17
#3

Tack för hjälpen!

Upp till toppen
Annons: