Annons:
Etiketterformadekorera
Läst 1352 ggr
andrea_karlsson
2018-06-18 09:31

För torra muggar

Hej! jag drejade igår ett antal muggar som jag trodde skulle torka lagom mycket tills idag men de har torkat för mycket för att sätta fast hänklar på dem. De är inte helt torra men de är lite torrare än läderhårda. Finns det något jag kan göra så att jag kan hänkla muggarna? eller ska jag bara göra nya?

Annons:
ler
2018-06-18 13:15
#1

Gör nya! Man måste vara lite rationell i keramiken, snabbare att slänga ihop nya än att rädda dom som är torra.

usd
2018-06-18 13:57
#2

Ja Ler har rätt. Gör små skålar istället. Eller skröja dem och använd till glasyrprover.

Skabbekatten
2018-06-18 18:19
#3

Njä. Det beror ju på hur torra dom är…

Är dom på väg mot helt torrt så kan du doppa dem ett par sekunder i vatten. Har dom lite fukt i sig kan det räcka med att använda en fuktig svamp och fukta upp där du skall placera hänkeln.

ler
2018-06-18 19:03
#4

Jo antingen är dom för torra eller också inte! Och är dom för torra så är det spill av tid

Skabbekatten
2018-06-19 14:52
#5

Det fantastiska med lera är ju att det går att reglera mängden vatten i den efter önskemål. Bäst och mest tidseffektivt är förstås att tajma in de olika momenten med rätt fuktnivå, men om man missar målet går det att oftast att fixa.  Kanske går det dessutom snabbare för andrea_karlsson att fukta upp kopparna lite än att dreja och beskicka ett nytt gäng.

[rolnor]
2018-06-19 16:07
#6

Jag tycker det lätt hänt att såna fogar mellan relativt fuktig lera, som i hänkeln, och den torrare leran i koppen/muggen spricker när det torkar efter hänkling. Det hjälper om man plastar in så det torkar sakta och jämnt.

Annons:
Tant Apelsin
2018-06-20 10:55
#7

Om man inte tillhör gänget som har möjlighet att vara i verkstan varje dag så hade jag lagt tid på att fukta upp muggarna och hänkla och sen gosa lite med muggarna, dvs plasta in så det får torka ihop långsamt. Det går förvånansvärt ofta att "rädda" saker. Är själv i min verkstad en till två ggr/veckan så sakerna är sällan helt lagom i stadie för det jag ska göra… Har dessutom lärt mig ofantligt mycket på mina olika räddningsprojekt 😊 Mycket av hantverkskunnandet ligger ju som tyst kunskap, händerna vet och känner och vägen dit är övning och prövning. 

Men vi har ju alla olika ingång i leran, hur man väljer att jobba, vilka mål man har, vad man tycker är jobbiga moment. Visst är det fint att vi är olika! 🙂

Upp till toppen
Annons: