Annons:
Etikettkeramikugnar
Läst 2274 ggr
Varjaz
6/21/18, 11:39 AM

Ny brännugn! Hjälp snälla

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej jag har precis köpt en toppmatad liten brännugn, Kiln1418HT MAX jag har ingen aning om hur jag ska göra😳 kan någon vara snäll att förklara??

Annons:
Bo§e
6/21/18, 2:49 PM
#1

--------------------------------------------------------------------------------------------

Det är en (OBS) halvautomatisk (OBS)  styrning, som kräver viss passning.

-------------------------------------------------------------------------------------------

Med höger ratt ställer man in topptemperaturen.

Vänster ratt (den gröna) är effektregulatorn.  För att bränningen inte skall gå för fort i början, ställer man den (oftast, vid "vanliga" bränningar) på ca 45-50 %  effekt. 

Med vippbrytaren "SOAK - CUT OFF"  bestämmer man hur bränningen skall avslutas.  I "cut-off"-läget, kommer bränningen att avbrytas automatiskt  när topptemperaturen nåtts.  I "soak"-läget, kommer topptemperaturen att hållas kvar tills man själv stänger av.   

---------------------------------------------------------------------------------------------

Exempel på skröjbränning:

1.   Ställ topptemperaturen på ca 950°C (dvs mellan 9 och 10 på skalan).

2.   Ställ effekten på ca 45-50 %.

3.  Ställ vippbrytaren på cut-off.

4.  Starta bränningen  (ofta helt enkelt genom att sätta kontakten i väggen, eller ibland genom att "vippa" vippbrytaren fram och tillbaka - testa..!).

Nu kommer det viktiga:   Ca 6 timmar efter start  MÅSTE DU  SJÄLV  vrida upp effektregulatorn till 100 %, för att öka brännhastigheten till "full fart",  så att ugnen orkar fullfölja bränningen.    OBS….denna tid MÅSTE passas….!…..om det glöms bort, kommer ugnen att "kämpa" i all evighet,  eller tills någon kommer till undsättning, och det är bl.a. skadligt för elementen. 

När den inställda topptemperaturen nåtts, kommer ugnen att stänga av automatiskt  (eftersom du valt "cut-off"-läget).  

----------------------------------------------------------------------------------------------

Exempel på glasyrbränning:

Samma som skröjbränningen, fast med annan topptemperatur (som bestäms av den aktuella leran och glasyren).

Men, här kan du vrida upp effekten till 100 %  redan efter 1 - 2 timmar.   Än en gång:  Glöm INTE att passa denna tid !!!

Här kan du välja "cut-off" för automatisk avstängning,  men om du t.ex. vill ha en stunds utjämningstid kan du välja "soak",  men då MÅSTE du finnas vid ugnen när topptemperaturen nås, och SJÄLV ta tiden för utjämningen (t.ex. 20 minuter), och därefter manuellt stänga av ugnen.  Om du valt "soak" får du INTE glömma att passa ugnen för att göra detta.   Varning för skadade element, och kanske också ett mycket varmt rum, om detta glöms……

--------------------------------------------------------------------------------------------------   

Sammanfattningsvis:   En helt ok och mycket enkel styrning,  men som ställer en del krav på användaren……..PASSNINGEN FÅR INTE GLÖMMAS ELLER SLARVAS MED  !!  

Säkerhetsfunktioner saknas.

Det är rekommendabelt att  använda väckarklocka eller mobilens larmfunktion för att absolut inte glömma passningstillfällena…..    (har sett alldeles för många onödiga - och dyra - ugnsskador pga detta….)

🙂

Varjaz
6/25/18, 6:14 AM
#2

Men tack för en sååå bra beskrivning! Äntligen kan jag börja använda ugnen😁

Varjaz
7/5/18, 12:01 PM
#3

Nu har jag gjort första glasyrbränningen och ugnen kom aldrig upp i temperaturen 1240:( efter 13 timmar stängde jag av ugnen, jag sänkte graderna för att se när lampan skulle släckas och det gjorde den runt 1100…. så min slutsats på denna 44l ugn är att elementslingan måste bytas eller vad tror ni?

Bo§e
7/5/18, 12:30 PM
#4

Hur många  kW effekt har ugnen…?    Går den på enfas, tvåfas eller trefas…?

Varjaz
7/5/18, 2:51 PM
#5

3,8kw men min sambo säger att den bara går upp till 3,3 på mätaren..den går på 1 fas

Bo§e
7/5/18, 3:39 PM
#6

Ok….ja, de elementen är nog ganska trötta, och behöver bytas.

Ugnen är på 44 liter (jag läste på litet…),  och med den volymen känns även 3,8 kW aningen svagt för stengodsanvändning……elementen behöver m.a.o. vara i riktigt bra skick om det skall fungera bra i det temperaturområdet… 

Varning för hög elementförbrukning  (men det beror förstås på hur ofta man bränner…)

Annons:
Varjaz
7/5/18, 4:09 PM
#7

Vet du vart man kan köpa ny slinga till just denna ugn? Den information som jag har om ugnen är att den ska klara av 1300

Bo§e
7/5/18, 4:56 PM
#8

Ugnen verkar komma från Potclay Ltd, England, och det ser ut som om de har element till denna ugn.   Prova länken här nedan….den leder direkt till elementsatsen. 

https://www.potclays.co.uk/studio/products/15668/e1418ht-elemset-230v

-------------------------------------------------------------------------------------

Tyvärr har många ugnar - inte minst hobbyugnar - litet klen effekt i förhållande till sin volym.  Antagligen för att man skall kunna få så stor ugn som möjligt till en begränsad säkringsstyrka.  Det kan låta som ett bra säljargument, men de som bränner stengods kan få bekymmer med "orken", och med hög elementförbrukning…..   Trösten är att elementen till den här ugnen tydligen inte kostar så mycket….

Varjaz
7/5/18, 5:48 PM
#9

Tack snälla du🌸😊

Upp till toppen
Annons: