Annons:
Etiketterkeramik-bränningraku
Läst 2662 ggr
laurelin
2018-07-03 09:20

Rökbränning

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Äntligen blev det av att genomföra experimentet med rökbränning (och lite svartbränning när jag ändå höll på). 

Jag tog bort askhinken från klotgrillen för att få lite bättre luftdrag, lade tidningspapper i botten och varvade sedan ved, grillkol, spån och keramik tills jag inte fick plats med mer. Jag stoppade också in ett par små smycken i en liten plåtburk och fyllde på med spån. Sedan var det bara att tända på och vänta. Jag växlade mellan att ha locket på för att få upp värme och rök, och att ta av locket så att det blev lite lågor. Ibland slängde jag på ett par nävar salt. Under bränningen kikade jag förstås för att se vad som hände och var ärligt talat ganska orolig eftersom det inte såg ut att hända så mycket… men när jag tagit upp och tvättat av i vatten kom effekterna fram. Otroligt häftigt att det blev ett sånt resultat på så låg temperatur! De blanka ytorna var kvar (helt magiskt på de svartbrända smyckena i plåtburken) och jag har förstärkt det ännu mer med lite bivaxsalva och polering.

Godset hade glättade ytor och var skröjat när jag lade i det. Ett av föremålen råkade ut för en liten olycka när det var läderhårt och fick en del märken, så jag fick en impuls och tillverkade nåns slags engobe för att dölja skavankerna (slickers blandat med kopparoxid). När det torkat glättade jag även den ytan. Jag såg ingenting av kopparen varken när det torkat eller efter skröjbränningen men när det legat i elden såg det ut som på bilden. Underbart!

Det kommer att bli många fler rökbränningar, förhoppningsvis kan man lära sig att kontrollera resultatet lite mer med tiden även om det där slumpvisa okontrollerade är lite av grejen…

Annons:
[rolnor]
2018-07-03 10:08
#1

Underbart höra din glädje, gratulerar! Keramik är fantastiskt.

Ulla
2018-07-03 10:56
#2

Åh, vad kul att läsa! Jag trodde inte man kunde få så mycket effekt i en klotgrill.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

ler
2018-07-03 11:28
#3

Mycket fint. Jag menar att du har gjort helt rätt med att ta av och på med locket. Blir oftast mycket mera effekt då. Du kunde ju också prova olika material som kan brinna, om du har möjlighet till tång från havet så kan det funka ganska bra. Ja hoppas du fortsätter det kan bli spännande att se vad det blir till.

Tant Apelsin
2018-07-03 12:19
#4

Vågar man göra en sådan bränning i den "vanliga grillen", dvs den man grillar maten i? Eller borde man kanske ha olika grillar? Tänker på oxider och sådant som är halvbra för magen om det inte "brännts bort"/in/omvandlats… 🤔 (men tänker även på mängden pengar i plånboken och att det står 3 st klotgrillar vid päronens sommarstuga 😃)

loislane
2018-07-04 09:17
#5

Spännande. Måste prövas 🙂Vad fint det blev!

Se skönhet i det icke perfekta.

laurelin
2018-07-04 09:32
#6

Tant Apelsin - jag är inte tillräckligt kemiskt kunnig för att våga lova något, men med tanke på att kopparoxiden var på ett föremål och inte lös i ugnen (man kan ju strö över lite sådär allmänt för att få effekter) så är jag inte orolig för egen del. Grillen blir ju inte heller lika varm när man grillar mat som när man bränner på som jag gjorde, och man har gott om frisk luft som strömmar igenom även om man grillar med lock så de rester som eventuellt frigörs i luften borde knappast påverka maten.

Annons:
ler
2018-07-04 16:10
#7

Nej det TROR jag inte heller. Spola rent ordentligt med vatten, eller bygg en separat liten ugn till det av tegelsten eller liknande.

surret
2018-08-29 12:02
#8

Fin kruka! Undrar om det är saltet som gjort den så röd? Inte sett den nyansen tidigare.

En fråga: Vilken temperatur skröjar du i innan rökbränning?

Iberg
2018-08-29 22:37
#9

Kan man rökbränna skröjat stengods?

@bergkeramik

ler
2018-08-29 22:48
#10

Ja det kan man ju

laurelin
2018-11-02 11:57
#11

#8  - Jag tror att det är kopparoxid i reduktion som gjort det röda… även om reduktionen knappast varit fullständig? Någon som vet mer får gärna komma med bättre svar :-)

Jag har skröjat i 920 den här gången, för att behålla glansen i det glättade. Vet inte om det lyckades riktigt så vi får se hur jag gör i framtiden… jag har lite för liten produktion för att kunna köra en "specialskröj" med lägre temp än vanligt bara för rökbränningen ;-)

Upp till toppen
Annons: