Annons:
Etiketterförsäljningmarknadsföring
Läst 1703 ggr
laurelin
2018-07-05 11:35

Hur säljer ni er keramik?

En liten fråga till alla andra glada halvamatörer (självklart får även proffsen svara) som har keramiken "vid sidan av"… vilka olika kanaler har ni för att sälja era alster? Min verksamhet är inte så stor, hittills har jag deklarerat som hobbyinkomst men jag funderar på att försöka få lite mer fart på det hela, starta en en enskild firma och kanske rent av tjäna en liten slant. 
Än så länge har jag sålt på större och mindre marknader i närheten, och jag får någon beställning då och då. Men det vore roligt att kunna växa lite grann..

Annons:
Skabbekatten
2018-07-07 18:07
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Hej laurelin!

Jag är yrkesverksam keramiker på Öland och säljer på alla möjliga (och kanske omöjliga) sätt. 

Främst har jag en egen butik där jag säljer egna och andras saker. I butiken vill jag gärna jobba efter teman beroende på säsong, om det händer nåt särskilt vid en viss öppning osv. På Öland har vi ju bland annat Skördefesten på hösten och Spirar på våren; perfekta tillfällen att skapa nytt. Likaså Jul och Påsk i Vickleby då vi är flera verksamheter som gemensamt öppnar tillsammans och gör en liten programkarta så att besökarna hittar runt i byn. Samarbete är alltid bra och lockar fler människor. 

Jag säljer ibland även i andra butiker. Har några saker i Naturbokhandeln, Himmelsberga och Capellagården. Har haft glädjen att få förfrågan men det skadar ju aldrig att man frågar själv om det finns möjlighet att sälja hos andra.

Precis som du står jag även på marknad ibland. Inte min favoritsysselsättning, men ett bra sätt att visa upp sig. Är medlem i Konsthantverkscentrum och står för tredje gången på Upmarket i Göteborg i augusti. Är även medlem i Konsthantverkscentrums nätbutik; mest som ett reklamfönster eftersom det är svårt att sälja online. Det tar också tid att ta fina foton, väga, mäta och beskriva produkterna. 

Ibland är jag med på utställningar. Ser dom tillfällena som möjligheter att skapa annat än bruksföremål. Ambitionen är sällan att sälja en massa då, utan snarare att tillåta mig själv att jobba fritt. 

Lycka till med din försäljning! Hoppas det går bra.

@ceramicjourney
2018-08-03 00:55
#2

#1 Skoj med utförlig beskrivning, tack!

Upp till toppen
Annons: