Annons:
Etiketterutrustningverkstadverktyg
Läst 2224 ggr
Milicccca
2018-07-12 23:16

Vad heter träställningen jag letar efter?

Hej Jag söker efter en sak jag glömt vad det heter, och hoppas få hjälp med det här! Det är en träställning man kan ha när man skulpterar porträtt. Det fungerar som armering, men är en struktur i trä (som jag tänker på). Den stödjer upp porträttet och man behöver inte samma mängd lera om man bygger upp en volym innan lera kommer på. Vill köpa en sådan men glömt vad det kallas och har svårt att hitta, men det kanske inte finns i vanliga konstbutiker heller. Finns inte på t.ex panduro hobby. Tack för hjälp! /Milica

Annons:
Milicccca
2018-07-13 21:40
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#1

Uppdatering: Det visar sig att det jag söker helt enkelt är en armatur. Efter mycket googlande fann jag resultat på engelska. Man kan säkert snickra ihop en själv, den möjligheten har inte jag än. Därmed vill jag gärna köpa en. Finns inte överhuvudtaget en återsäljare i Sverige vad jag kan se. Finns tydligen amerikanska hemsidor, men har svårt att utvärdera kvaliteten på varan, samt dyr kostnad i frakt. Någon som vet var jag kan köpa en armatur?

orlunda
2018-07-14 09:45
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

En sådan här enkel anordning fungerar utmärkt. Dvs en träpinne i lämplig storlek med en pappershylsa. När man gjort skulpturen lyfter man av den, gröper ur den och låter den torka långsamt. Pappershylsan är till för att leran inte skall fastna på träpinnen. Då blir det svårt att få den att lossna. Jag använder den här metoden på nästan alla skulpturer. Ofta med ett avsågat armeringsjärn som stödpinne med en pappershylsa på. Jag är mer eller mindre självlärd skulptör och skulle gärna ta emot flera praktiska tips och lösningar på problemet att stötta upp skulpturer under torkprocessen.

Bo§e
2018-07-14 15:15
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Jag visste inte att sådana här "ställningar" gick att köpa färdiga.   En vanlig metod var (är?) att t.ex. fästa en bit kvastskaft i en träplatta.   Borra hål i träplattan, och "banka" ner skaftet,  med lim, så att det blir stadigt.   Djupt nere i min hårddisk hittade jag en skiss….se nedan.    

På "pinnen" bygger man upp en kärna av lämpliga material, t.ex. hopknölat tidningspapper, tejp m.m.  och drar (t.ex.) ett apelsin-nät runt alltsammans, och eventuellt surrar ihop det hela med snören eller frystejp, så att kärnan får rätt form och  blir "lagom" stadig.   Sedan kan lera byggas upp kring kärnan.    Nätet hjälper leran att fastna, tills man "kommit igång".    När leran tillåtits bli läderhård (stadig men inte helt torr), kan  skulpturen lyftas av pinnen, och så mycket som möjligt av kärnan kan pillas ut genom öppningen nedtill.  Därefter kan torkningen slutföras. 

Syftet  med en "halvmjuk" kärna är  1:  Att ge leran chansen att krympa (vilket den gör…ca 5-6% från våt till torr) utan att spricka, vilket den skulle gjort kring en hård kärna,   och  2:   Att göra skulpturen så ihålig som möjligt, för att minska spänningarna under den kommande bränningen.  Ett massivt huvud av lera skulle behöva extremt lång uppvärmningtid, och risken för sprängning skulle ända vara överhängande.

Milicccca
2018-07-24 21:06
#4

Tack för mycket bra svar de uppskattar jag. Jag vet sen tidigare att man bygger upp en mjuk kärna runt skaftet. Det jag inte visste var att de flesta sätter ihop sin egna armatur, jag har använt färdigsnickrade tidigare… Visste inte hur enkelt det var att bygga en heller, tack så jättemycket för kloka råd!

/M

ler
2018-07-27 13:24
#5

Jag tycker du skall gå till biblioteket och låna en relevant bok om ämnet skulptur. Den ställning som visas på bilden är verkligen inte att rekommendera av flera skäl. Se efter Domenico Ingannis bok skulptörens hantverk

orlunda
2018-08-02 15:59
#6

Jag köpte Igannis bok antikvariskt på Bokbörsen. Den är verkligen läsvärd ur många aspekter.

Annons:
Upp till toppen
Annons: