Annons:
Etikettkeramikugnar
Läst 1464 ggr
sara_fm
2018-07-15 15:48

Nya elementen gått sönder

Hej! Jag bytte alla element i min ugn i höstas. Har bara kört 8 ugnar efter det. Nu skulle jag köra en glasyrugn och ett element har bränts av. Det hände på samma sätt som med dom gamla elementen. Dom bränns av precis där dom går ut genom baksidan av ugnen. Jag har en frontmatad Chematex CF. Elementen är liksom "byglade" på baksidan med nån form av metalltråd. Elementet och metalltråden hålls ihop av en "rörbit" med två skruvar i. (Som en sockerbit ty Nån som har nån bra idé om vad som kan felas? /Sara

Annons:
Bo§e
2018-07-15 16:43
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Allra först måste vi konstatera att elementen är  1:  rätt placerade enligt sin numrering (de här ugnarna har många enskilda element, och alla har sin givna plats),  samt att de är  2:   rätt hopkopplade på baksidan.   Om något fallerar här, har vi nog grundorsaken till problemet.   Men, om detta, "bortom allt tvivel"  är korrekt gjort, kan vi förstås utesluta det och gå vidare.

Det händer att element brinner av precis där du nämner, pga den luftström som kan uppstå  (kraftig oxidation)  genom ett hål som genom slitage blivit litet för stort, och det kan i någon mån avhjälpas genom att man försluter hålet kring elementet med en liten tuss av keramisk fiber, utifrån, enligt skissen.  Det kan också sitta rester från tidigare avbrända element i eller kring hålet, och sådana rester fräter på de nya elementen.       Men…upprepar jag envist… 🙂… först måste vi givetvis ha uteslutit "1" och "2"….annars blir ju denna åtgärd meningslös. 

Om du behöver en kopplingsanvisning med elementens placering och inbördes koppling, kontakta Cebex.  På ugnens lilla typskylt hittar du dess korrekta beteckning, som antingen är "CF…samt ugnens literantal", eller "CFT…samt literantalet". Den uppgiften är viktig för att du skall få rätt information.

sara_fm
2018-07-16 10:54
#2

Tack för svar :-) Nr 1 och 2 är uppfyllda. Fotade av hur dom gamla elementen satt. Fick beskrivning av Cebex hur dom nya skulle sitta och var väldigt noga med den beskrivningen och följde uppmärkningen. Fick först ett gäng med fel cc mellan spiralerna och fick nya med rätt cc. Ska kolla hur det ser ut med storleken på hålen och ev skräp. Tack för tipsen!

sara_fm
2018-07-16 10:59
#3

Har du nåt tips på vart jag kan få tag på kemisk fiber? Och finns det nån sort att föredra?

Bo§e
2018-07-16 12:04
#4

Där du köpte elementen. 🙂

Fråga efter   "keramisk filt 13 mm eller 25 mm".    Köp minsta möjliga kvantitet (men, det som blir över är alltid bra att ha i en keramisk verksamhet).

sara_fm
2018-07-16 12:12
#5

Tack så mycket!

Bo§e
2018-07-16 15:25
#6

Ett litet förtydligande:   Anledningen till att jag trycker så hårt på "1" och "2" här ovan, är att det genom åren uppstått en del identifikationsproblem med de här ugnarna, då reservdelar beställs.   Gemensamt för dessa ugnar är att de har blå eller blåaktig lack, och har ett stort "CF" målat på dörren.  Men, det där "CF" på framsidan har ibland lett till att man litet slarvigt kallat dem "CF-ugnar" när man beställt reservdelar, och då har det stundom blivit helt fel…!

Tittar man på ugnens typskylt står där ibland "CF xxx", och då är ju allt ok….detta är då en CF-ugn.   Men, vissa ugnar (de litet nyare) är på typskylten märkta "CFT xxx",  trots "CF:et" på framsidan, och då rör det sig om en helt annan ugnstyp, som har en annan uppsättning element, med helt andra specifikationer.   

På den här punkten har det genom åren uppstått en del trassligheter vid reservdelsbeställning.   De här ugnarna måste identifieras via typskylten, och inte via "CF:et" på framsidan.

Kuriosa:  "CF:et" på ugnsdörren står för Christian Fahrner, som 1948 grundade Chematex.

🙂

Annons:
sara_fm
2018-07-17 15:49
#7

Ok. Skickade med foto på typskylten när jag beställde elementen. Fick först elementen till fel ugn, med färre element än till min. Fick sedan åtminstone rätt antal element. Men tydligen kan cc:t mellan elementen skilja sig åt mellan ugnarna. Så jag fick mäta upp och fick till slut en tredje omgång element, som till slut gick att montera. Jag kan ju inte garantera att dom sänt mig rätt element och heller inte att allt var korrekt kopplat sen tidigare. :-) Men jag har gjort allt som är i min makt för att det ska vara rätt. Blir naturligtvis bekymrad när jag läser det du skrivit, då jag haft problem med att elementen gått sönder precis på det här sättet. Det har aldrig gått sönder inne i ugnen. Så jag måste undersöka vidare vad det kan vara. Har i alla fall beställt keramisk filt nu. /Sara

Bo§e
2018-07-17 21:00
#8

Jag skickade dig ett PM, med bästa sättet att gå vidare och reda ut det här….🙂

Upp till toppen
Annons: