Annons:
Etiketterkeramik-bränningkeramikugnar
Läst 846 ggr
sannathern
2018-07-16 15:38

Problem med ugn

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej, jag har köpt en begagnad ugn : Cromatie Klins och är en engelsk ugn.

Modellen är CTL75, ska finnas 10 program inställda och jag får bara in pr.10 oavsett hur jag trycker på pilarna, okey tänkte jag då kör vi på det och startade det. 12 timmar senare är temperaturen på 250 grader ! Stängde av eftersom jag inte vill sova med den igång :) Satte igång idag igen och det står och stampar runt 200 grader, vad gör jag för fel ? Jag undrar oxå vad dessa ska stå på ? on eller full eller vad ? Har läst en beskrivning jag fick med men det står ju att man ska kunna ändra program med pilar men det funkar inte. Har Safefire som automatik.

  • Redigerat 2020-09-24 23:30 av Ulla
Annons:
Bo§e
2018-07-16 15:52
#1

Några funderingar:

De tre rattarna som visas på bilden ser ut att vara mekaniska effektregulatorer, avsedda att användas med någon "primitiv" styrning….kanske en Kiln-Sitter eller liknande.    

Om ugnen nu körs med en modern digital styrning, borde dessa rattar rimligen stå på "full fart", för att inte förvirra den digitala styrningen.    (Men, kanske har ugnen konverterats till digital styrning i efterhand, och dessa "rattar" är bortkopplade..???…eller inte…???)

Kolla också vad "program 10" är för något (borde stå i manualen)…..det programmet kanske är ett "konstigt" program,  inte alls är lämpat för normal keramisk användning….?

Om styrningen inte reagerar på dina kommandon, kontakta leverantören eller förra ägaren.

sannathern
2018-07-16 16:05
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#2

Tack för input, visar bild på det jag har här

Bo§e
2018-07-16 16:19
#3

Ok, 10:an är en guldbränning.   Då borde ju ugnen har utfört en sådan.   Kolla hur de tre rattarna står, och om de inte står på "full fart", ställ dem så och prova igen.

((Nu kan ju rattarna vara bortkopplade, men det vet bara den förra ägaren, eller den som konverterade ugnen…)

sannathern
2018-07-16 16:22
#4

Ja det var det jag tyckte oxå :) Egentligen skulle jag haft pr.1 men jag får ju köra 10:an och hoppas på det bästa så jag provar på full speed, tack :)

sannathern
2018-07-16 20:07
#5

Nu är det programmet klart :) Nu ska jag bara lösa så jag får fram dom program jag vill ha :)

Upp till toppen
Annons: