Annons:
Etikettkeramikugnar
Läst 1599 ggr
EwaSS56
7/21/18, 9:58 AM

Brännkurvor

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

I ugnen jag köpt finns förprogram och jag vet inte riktigt vilket som är vad här. Någon vänlig själ som kan berätta för mig vilket program som är till vad? Jag ser, på mina glasyrer, att de ska brännas i 1240-1250 grader, innebär det att jag måste programmera nytt?

Annons:
Susanne Sundström
7/21/18, 10:30 AM
#1

Hej, Jag blir lite fundersam eftersom det verkar som högsta tempen är 1180 (se kolumnen mellan C och D) och du verkar ha glasyrer som ska brännas 1240-1250?

//Susanne Sundström

EwaSS56
7/21/18, 10:40 AM
#2

Ja, exakt, det var lite därför jag undrade hur det var tänkt. Men någon kanske kan ge lite klarhet.

ler
7/21/18, 11:45 AM
#3

Du har väl köpt grisen i säcken tänker jag, eller har sälgaren sagt något om toptemperatur? Verkar vara en väldigt gammal ugn till låga temperaturer

Bo§e
7/21/18, 11:52 AM
#4

Se det så här:

Tidssegment A är förinställd start.  Om här står 0:00 är ingen förinställd start vald, vilket ju är det vanligaste.

Tidssegment B anger uppvärmningshastigheten upp till sin "målpunkt", vilken är °C-rutan direkt till höger om B.     B,  med vidhängande målpunkt är alltså bränningens långsamma del.

Tidssegment C anger uppvärmningshastigheten till nästa målpunkt  ( °C-rutan direkt till höger om C).    "SKIP" betyder "full fart".   °C-rutan till höger om C är m.a.o. bränningens topptemperatur.    C, med dess målpunkt är alltså bränningens snabba och avslutande del, upp till topptemperaturen.

Tidssegment D är en hålltid, dvs utjämningstiden.

Tidssegment E är avkylningen.  Om man vill att ugnen skall börja kallna direkt efter utjämningstiden, skall här m.a.o. stå SKIP, dvs "full fart", vilket i det här fallet betyder "full fart nedåt" (dvs ugnen kallnar spontant)…

-------------------------------------------------------------------------------------

Bland dina förinställda program, ser Program 3 ut som ett ganska normalt skröjprogram.    100°C per timma upp till 600°C….därefter full fart till 900°C, följt av 10 min. utjämningstid.

Program 4 ser ut som ett ganska normalt lergodsglasyrprogram.   180°C per timma, upp till 400°C….därefter full fart till 1050°C, följt av 30 minuters utjämningstid.

Om du skall göra ett stengodsglasyrprogram, kan du skapa ett program precis likt Program 4, MEN med en annan topptemperatur (och kanske litet kortare utjämningstid, t.ex. 15 minuter, men man får prova sig fram…)   

För att få fram "SKIP" (full fart),  brukar man oftast knappa in fyra nior i rad, men hos vissa styrningar är det fyra nollor, eller ibland 0001…..prova…!  (men det kanske står i manualen…?)

------------------------------------------------------------

#3:    Men, om ugnen är byggd för att klara stengodstemperatur, är en annan sak.  Det kanske går att läsa sig fram till, eller så får man fråga säljaren, eller helt enkelt testa……

🙂

EwaSS56
7/21/18, 11:58 AM
#5

#3 Det här är en splitter ny ugn, direkt från fabrik. ”Gris i säcken” tror jag inte, däremot måste jag nog göra nya inställningar.

EwaSS56
7/21/18, 11:59 AM
#6

#4 Tack för ditt otroligt utförliga svar, jag ska genast sätta mig ner och försöka få till det.

Annons:
ler
7/21/18, 12:08 PM
#7

Men om du köpt en ny ugn så måste det väl finnas info med om hur högt den kan bränna, har du ny automatik till den så informerar den ju också om toptemperatur

ler
7/21/18, 12:28 PM
#8

Med grisen i säcken menar jag att om man köper något som man inte vet vad det är så så har man väl köpt grisen i säcken?

mbjanet
7/22/18, 5:56 AM
#9

Jag använde mig av program 5 för glasyrbränning och bara ändrade topp tempen till 1250 och det funkade bra! Men kände som du lite osäkerhet, så tack för din fråga för det har klarnat mer när jag läst svaren här.

Bo§e
7/22/18, 4:55 PM
#10

#9:    Ja, hos vissa styrningar kan man göra permanenta ändringar i,  eller helt enkelt skriva över de fasta programmen med helt egna brännkurvor.  Men hos andra, är de fasta programmen  permanenta, och man kan  (ibland) göra "engångsändringar" som varar 1 bränning.  Och/eller skapa helt nya program med högre nummer,  7, 8, osv, så långt minnet räcker.  Och jag vet inte exakt vilken styrning EWASS56 har….jag misstänker dock att fabrikatet är Bentrup (men jag kan ha fel…)

EwaSS56
7/23/18, 11:44 AM
#11

Den heter T66 och jag ändrade nr 4 till 1240 och har bränt min första glasyr med den inställningen. Tack, Bosse Cebex Gbg. Hör talas om lång och kort skröjbränning, vad betyder det? Vågar man ställa frågan? ;-)

Bo§e
7/23/18, 2:29 PM
#12

Ett "långsamt skröjprogram" behövs om man t.ex. skall bränna riktigt stora saker,  stora plattor, eller tjockväggigt gods som innehåller mycket massiv lera osv, dvs sådant som skapar stora spänningar.     Det handlar främst om den första, långsamma delen av bränningen.    Ett "normalskröjprogram", som P2,  går med 100°C per timma ("B")  upp till 600°C.    Ändra  "B" till 50-60°C per timma i stället, så har du ett långsamt skröjprogram, lämpligt för större och tjockare saker, som är känsliga för spänningar.   Om du dessutom lägger in 80°C per timma  på "E", har du skapat ett ännu "säkrare" program för stora, tjockväggiga saker, genom att du  även bromsat upp avkylningen (ner till 150°C på TC-66).      

Skapa gärna ett sådant program.  Vissa föremål kräver att man skröjar med "hängslen och livrem"…..🙂

A:   0:00

B:  50 eller 60   (°C per timma,  upp till 600°C)

C:  SKIP   (full fart, upp till t.ex. 950°C)

D:  0:30   (minuters utjämningtid)

E:  80        (°C per timma avkylning)

EwaSS56
7/23/18, 8:15 PM
#13

Å än en gång, ett relevant och uttömmande svar, det tackar jag för. Jag är i lärostadiet och ett bra sätt att lära sig är att fråga.

Annons:
Upp till toppen
Annons: