Annons:
Etikettkeramikugnar
Läst 1373 ggr
@ceramicjourney
7/25/18, 12:25 PM

Problem/söker Automatik till Pyrotec PY 45 H

Söker efter automatik passande ugnen Pyrotec PY 45 H. Den som följde med ugnen (1-fas, 3 kW) heter Pyrotec RT1000. Startade upp fint vid första skröjen men efter en halvtimme hade displayen slocknat, ugnen stängts av, och jag kunde på intet sätt få igång ugnen. Nu lyser inte display och inte heller går ugnen igång. Någon som vet vad som kan ha hänt eller som har en att sälja? Vänligen, Larsola

Annons:
[rolnor]
7/25/18, 1:08 PM
#1

Kan det vara en säkring som gått?

@ceramicjourney
7/25/18, 1:34 PM
#2

Ja kanske… i styrboxen i så fall. Har ström fram till ugnen, en liten lampa lyser. Har kollat den lilla glasrörssäkringen i styrboxen också men kanske ska prova byta den för att helt utesluta det. Tack för svar @rolnor, några andra kända fel som du hört talas om?

Bo§e
7/25/18, 2:51 PM
#3
Bo§e
7/25/18, 5:14 PM
#4

Jag gissar  🙂 att det räcker med att byta den lilla säkringen.   Att en styrning "slocknar", display och allt, beror sannolikt på att elektronikens strömförsörjning har upphört  av någon anledning, och då är säkringen "kontrollpunkt nr 1"….och absolut vanligast.    Men, om säkringen nu är hel (?),  får man gå vidare till transformatorn, som omvandlar starkström till den svaga  likspänning  som försörjer elektroniken.  Transformatorn blir "kontrollpunkt nr 2"……  

Att själva elektroniken går sönder är mycket ovanligt, och i sådana fall brukar symptomen se litet annorlunda ut….

@ceramicjourney
8/1/18, 9:19 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Tjena Bosse! Började mäta med voltmeter och säkringen hade gått, trots att det först inte såg ut så. Men - efter att bytt säkringen, startat upp ugnen glad i hågen, så gick säkringen igen efter säg en halvtimme när ugnen nått 125 gr. Testade då att direkt byta till ännu en ny säkring, men då gick den direkt! Kan det ha något med ugnstemperaturen att göra? Eller att transformatorn blir för varm och gör att det löser ut efter en stunds körning?

Bo§e
8/2/18, 1:18 AM
#6

Att styrningens säkring går, har säkert inget med ugnens temperatur att göra.   Att den går "just då", beror nog snarare på att elektroniken varit påslagen en stund, och att något "i dosan" till slut blir överbelastat och för varmt…

Ja, transformatorn ligger högt på listan över  misstänkta orsaker…..       Jag har skickat dig ett PM med en lämplig kontakt, för att kunna dyka djupare i detta….

Annons:
@ceramicjourney
8/2/18, 6:26 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Verkar klurigt att hitta en ny trafo av den här modellen, men med lite letande kanske. Den ser ju fin ut så inget uppenbart fel på den. Osäker också på hur jag felsöker den. Ska höra mig för under morgondagen. Fortsättning följer!

[rolnor]
8/2/18, 7:37 PM
#8

Det står 110V, det är väl inte så att det är fel spänning? Verkar mindre sannolikt.

@ceramicjourney
8/3/18, 12:42 AM
#9

Jag tror inte det, verkar ha funkat fint hos tidigare ägare. Kan inte transformatorer så där direkt men det står 2x110V, kanske är det på något sätt uppdelat inuti den för att tillsammans utgöra 220V?

Bo§e
8/3/18, 1:16 AM
#10

Ja, där står faktiskt 2 x 110V, och den här styrningen är väl byggd för Europa…?

@ceramicjourney
8/3/18, 11:04 PM
#11

#10 ja den är ju tysk-byggd och svensksåld så det utgår jag från.

ler
8/4/18, 9:51 AM
#12

Varför gissa på vad som är vad? Fråga på fabriken så får du ju svar

@ceramicjourney
8/4/18, 9:55 AM
#13

#12 Ja det var mitt förstaval, men de har slutat tillverka modellen av styrning sen lång tid och har också slutat utföra reparationer på den. Hänvisade till problemlösande elektriker.

Annons:
ler
8/4/18, 11:06 AM
#14

Så är nog det lättaste och kanske billigaste att köpa en enkel ny styrtavla. Dom nyaste kan också betydligt mer än så gamla som du har.

@ceramicjourney
8/4/18, 12:44 PM
#15

#14 Ja det kanske är så. Synd ändå om det inte går att laga, så mkt som går till skrot nu för tiden. Förresten hörni, i min Pyrotec-ugn som jag ännu inte provkört finns inget luftningshål i locket. Anser ni det viktigt att kunna lufta ut ånga och gaser eller kan det läcka ut genom luckan ändå? Och borde det i så fall bara gå att borra upp ett själv och köpa en plugg?

ler
8/4/18, 1:18 PM
#16

Normalt så kommer ångorna fint ut utan lufthål. Själv har jag utluftningshål i mina olika ugnar men dom är i stort sett alltid stängda under bränning. Ugnarna är inte så täta så det skulle finnas något problem. Men bränner man ädelmetalldekor så är det bra med så mycket ventilation som möjligt.

Bo§e
8/4/18, 4:36 PM
#17

#16:   Javisst,  som Ler säger, om locket saknar packning,  brukar det lilla "naturliga" läckaget där räcka till  vid "vanliga" bränningar,  men  möjligheterna att laborera med ventilationen är förstås begränsade.

Men man kan,  som du föreslår,  borra ett hål  (eller flera…), skaffa en bit eldfast lättegel (samma som ugnen är gjord av), och "tälja till" lämpliga pluggar.  Materialet är mycket lättbearbetat.       Eller du kan köpa färdiga reservdelspluggar till någon ugn,  och måtta hålet/hålen efter dem…

Bo§e
8/4/18, 5:52 PM
#18

#15:    Är du säker på att det inte finns någon avluftning, t.ex. högt upp på ugnens sida…?  (Men, den ser faktiskt helt försluten ut, på en framgooglad bild ).

Record
8/5/18, 3:20 PM
#19

Vilken säkring går sönder, primära sidan 100 mA eller sekundära 2st / 800 mA ?

Fabrikantens tekn data säger 250 V med 16 A säkring, ingående kraft. Då kan den primära tröga säkringen vara lite i underkant med 100 mA, prova med annan.

Är det den sekundära säkringen som går sönder gissar jag att det är någon halvledare/kondensator som felar. Och kräver en mer ingående undersökning, går säkert att laga den för att minska skrotberget av elektronik. 🤔

Pyrotec RT1000

@ceramicjourney
8/5/18, 5:52 PM
#20

Tack Ler och Bosse för så bra svar! #19 Hej Record, det är den primära på 100 mA som brinner. Som jag fattar det är styrenheten byggd för just 100 mA, ingen risk med att testa med kraftigare?

Annons:
Record
8/8/18, 11:04 PM
#21

#20

Är det inte trög 100 mA säkring kan du öka till 200mA utan problem. eller välj en trög 100mA. Under förutsättning att inte nätets spänning varierar för mycket uppåt >250V AC. Själva transformatorn är ett känt fabrikat och troligen inte fel på.

Upp till toppen
Annons: