Annons:
Etiketterutrustningverkstadverktyg
Läst 940 ggr
NBlera
2018-07-27 15:25

Fläktfråga och lite till

Hej Har gått en del kvällskeramikkurser genom åren men har aldrig haft något eget ställe att jobba med lera på. Jag planerar nu för att fixa till en verkstad i en befintlig friggebod (15 kvm) som ska byggas om. Jag har tittat på alternativa fläktar men det finns många alternativ och det är inte helt lätt att begripa hur de skiljer sig åt och priserna varierar rätt mkt. Jag tänker mig att fläkten ska kunna vädra ut värme och ångor från bränningen. Det verkar finnas både värmestyrda och fuktstyrda fläktar. Har spanat in en toppmatad ugn SC-100 som jag tror blir bra för mina behov. Planerar att rulla fram denna mitt i verkstaden när det är dags att bränna så den står ”fritt” och där det är maximal takhöjd. Jag skulle bli mycket glad om någon kan tipsa om 1)vilken typ av fläkt jag ska köpa och om billiga varianter duger eller om man bör köpa något speciellt märke. 2)om fläkten bör placeras på något särskilt ställe i relation till tex fönster eller dörrar där luft kan komma in? 3)om ni tror att det går att ha golvvärme under klinkers där ugnen ska stå eller om slingorna riskerar att bli förstörda av värmeutvecklingen vid bränningarna. Hoppas på hjälp Natalia

Annons:
Bo§e
2018-07-27 16:53
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

15 m² är ett ganska litet ugnsrum, och här behövs en effektiv ventilation, men den behöver inte "kosta skjortan"…..

1.  Googla fram Östbergs Fläktar och hitta kanalfläkten CK 160 B.   Naturligtvis finns det många fläktar som passar, men den här är alldeles lagom dimensionerad, och väl beprövad (och inte jättedyr) i just sådan här miljö.  (Se även bilden).  Jag har för mig att samma fläkt även finns med väggfäste….du får prata med dem,  de brukar vara hjälpsamma och vänliga.  Beställ gärna ett "fartreglage" till fläkten samtidigt, så att du kan ställa in "lagom" hastighet efter omständigheterna….den behöver inte gå med full fart hela tiden.  Se detta som ett tips.

2.  En ventil i väggen - rakt ut - precis bakom/ ovanför ugnen,  kommer att duga bra med ovanstående fläkt.    Allra bäst är förstås en uppsamlingskupa ovanför ugnen, som är kopplad till fläkten, men prova först med den enklare varianten.   Rummet skall förstås också ha ett "hål" någonstans, för inkommande luft.

3.  Ugnar strålar inte så mycket nedåt, och SC 100 har ett tillräckligt högt stativ för att inte skada något golv.  Men vill du gardera dig ytterligare, kan du ställa stativet på 4 tegelstenar, så kommer du upp en bit till.

NBlera
2018-07-27 18:53
#2

Tusen tack för tydligt och uttömmande svar! Natalia

Bo§e
2018-07-27 20:46
#3

Du behöver inte ha någon automatstart, värmestyrning eller liknande.  Det räcker gott med manuell "on-off", och som sagt, gärna möjlighet att reglera hastigheten….

NBlera
2018-07-28 01:22
#4

👍🙏

Upp till toppen
Annons: