Annons:
Etiketterkeramik-bränningraku
Läst 885 ggr
surret
2018-08-02 12:21

rökbränning och egenuppgrävd lera

Hej!

Jag tänkte ge mig på rökbränning och undrar vilken temperatur som är lämplig att bränna i innan rökbränningen? Skulle vilja skröja ngt högre än vanligt för att få mer hållbart gods, men gissar att rökbränningen inte ger effekt om godset är bränt för högt. Någon som vet denna magiska gräns?

Jag har också samlat på mig endel lera från grävprojekt i trädgården. Tänkte göra krukor av denna. Bränt provbitar i skröj om 950 grader och de blir ok, men ngt sköra. Hur högt kan jag våga bränna sådan lera utan att riskera att sabba ugnen? Har ingen provugn, och för stor ugn för att vilja experimentera med provbitar i olika temperaturer. Denna lera smälter ganska garanterat i stengodstemperatur. Någon annan som bränt "hemmalera" och i vilken temp? Vad är vanlig temp för lergodsbränning glasyr?

Annons:
Bo§e
2018-08-02 16:34
#1

Eftersom leran är "egenuppgrävd" är det svårt att ange några "tvärsäkra"  siffror, men jag gissar att du kan bränna den upp emot 1030-1040°C innan den plötsligt smälter.  Kanske högre, men sådant måste testas fram.   Lägg något skyddande material under provet, så att du inte förstör sättplattan.

Vissa "egenuppgrävda" leror kan visa sig ha stor glödförlust,  dvs innehållet av organiskt material är stort.    En lera med stor glödförlust blir avsevärt mycket lättare efter skröjbränningen, då allt det organiska materialet har bränts bort, och det innebär förstås också att den blir ganska porös (och litet skör).

surret
2018-08-05 10:18
#2

Tack Bosse! Kan inte riktig köra tester då jag bara har en ganska stor ugn, men då borde jag våga bränna i 1000 grader iallafall. utan att allt smälter. Och ja: det är nog stor glödförlust. och nån typ av sand i den som gör att den blir lite glittrig :)

Upp till toppen
Annons: