Annons:
Etiketterutrustningverkstadverktyg
Läst 947 ggr
MonaPedersen
8/7/18, 11:16 AM

Damp box

Hej. Undrar om någon vet hur jag kan tillverka min egna damp box. Det hade underlättat sååå mycket att kunna tillverka större antal av t.ex ornament och spara dem i denna låda. Hoppas någon kan ge info om detta. Mvh Mona

Annons:
Bo§e
8/7/18, 11:07 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Fuktlåda

När jag drejade miniatyrer (och det blev många..!),  lade jag dem läderhårda i en fuktlåda, i väntan på beskickning.   Det eliminerade en hel del stress.     Jag använde vanliga plastaskar med lock, liknande den på bilden.  I botten hade jag lagt in en bit lakanstyg, vikt ett par tre gånger.  Tyget var blött, men urvridet, och det upprätthöll fukten i lådan under lång tid, så att jag kunde jobba vidare med grejorna när jag ville.  Krångligare behöver det inte vara….. 

Efter en tid uppstår en doft av "potatiskällare" i fuktlådan, men så jobbar vi ju också med naturmaterial…..🙂

Rerum
8/8/18, 5:59 AM
#2

I Japan använder de frigolitlådor. Det funkade jättebra.

Ulla
8/8/18, 9:16 AM
#3

Jag har för mig att någon skrivit här tidigare och berättat att hon/han använde ett gammalt kasserat kylskåp som damp box. Men det var nog för större föremål än ornament och hänklar. En bra plastlåda, som Bosse föreslår, måste väl vara perfekt?

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

[rolnor]
8/8/18, 10:24 AM
#4

På biltema finns 70-liters plastlådor med lock om man vill ha mer plats.

ler
8/8/18, 2:03 PM
#5

Ja kylskåp är perfekt det har jag använt och man kan ju då ha ett fat med vatten i så kan det stå nästan hur länge som helst. Man kan ju om kylskåpet funkar även ha det svalt så är det ju ännu bättre. Har man plats nog kan man hänga plast från taket så man skapar ett tillslutet rum med hyllor i och så kan man ha lecablock i botten som man häller vatten på, detta fungerar fint i produktion

Bo§e
8/8/18, 2:41 PM
#6

#5:  Ja, ett helt "fuktrum"  är en stor tillgång, nästan en lyx….   Här kan man ju också förvara lera.   Men till småsaker, t.ex. ornament och annat, som Mona nämner, är plastlådor perfekta. De kan ju ställas var som helst.

Litet "kuriosa", apropå detta med fuktlådor:     Under en period ägde Höganäs Keramik en fabrik i England, där man enbart sysslade med gjutning.  Massor av gjuten keramik fraktades därifrån till Höganäs, med jämna mellanrum.      Men,  det litet originella var att här gjöts också alla de hänklar, öron och annat smått, som skulle monteras på gods som tillverkades i Höganäs……och alla dessa läderhårda detaljer lades i plastaskar  med fuktigt tyg i botten - ungefär som jag beskrev här ovan - och fraktades till Sverige för montering på gods i Höganäs.  Det handlade förstås om mängder av plastlådor,  och de gick i något slags skytteltrafik England-Sverige-England.  Tomma plastlådor fick följa med någon returtransport osv…    Ovanligt, kanske unikt,  att läderhårt gods fått göra sådana resor…   Askarna var ungefär 30 x 20 x 6-7 cm (ur minnet).    Detta pågick under ganska lång tid.

Annons:
ler
8/8/18, 7:50 PM
#7

Ja och senare var det Torekov keramik som var underleverantör av gjutna hankar. Jag har svårt att förstå meningen med en sådan underleverantör.

MonaPedersen
8/8/18, 9:29 PM
#8

Tuuuusen tack alla för all toppenbra feedback😃 Blir så glad av att få ta del av all kunskap ni besitter. GULD värt! Tack! Och lite kuriosa sätter ju piff på tillvaron❤️
Har läst om att man bör ha gips i botten på en damp box och det kändes lite föööör jobbigt att ordna med nu i värmen. Så - Nu ska jag handla lådor!

Plena
8/16/18, 12:54 PM
#9

Hej! Jag har köpt en smartbox (lastback med snäpplock) och gjutit en gipsskiva i botten på den. Gipsskivan håller jag lätt fuktad och det blir en utmärkt fuktlåda som jag har haft tex muggar som ska  hänklas i, i flera månader…

Ulla
8/16/18, 12:57 PM
#10

Vilken bra idé med gipset i botten! Nu ska jag ut och leta efter en box i lämplig storlek.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Upp till toppen
Annons: