Annons:
Etiketterutrustningverkstadverktyg
Läst 1725 ggr
Lervik
8/8/18, 4:05 PM

Lerkvarn

Hej! Vi har en begagnad Ratcliff som inte kan mata ut leran. Vi har kontrollerat rotationsriktningen så det är inte felet. Vi har matat in lera, visserligen hård, men inte oknådningsbar men också lösare lera. Kan kvarnen vara sliten i vingarna?

Annons:
Bo§e
8/8/18, 4:14 PM
#1

Tar det "tvärstopp", eller rör sig leran litet grand….?

Sitter skyddsgallret kvar vid inloppet…?

Är det en liten Ratcliffe, med plastvingar…?…eller en större modell med bronsvingar…?

Lervik
8/8/18, 4:29 PM
#2

Inte tvärstopp, men den rör sig förskräckligt långsamt, och leran som kommer ut blev väldigt kompakt. Skyddsgallret är på Inte plastvingar, ser ut som aluminium. Modell R27

Lervik
8/8/18, 4:32 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

En beskrivande bild

Bo§e
8/8/18, 4:43 PM
#4

Ok…metallvingarna brukar aldrig slitas ner så att funktionen försämras…så länge de är "hela" bör maskinen kunna göra sitt jobb.

Det ser ut som om det sitter lera av en annan sort längst fram (annan färg) till vänster, och det är kanske den som blockerar…?  (men jag kanske ser fel…)

Jag borde inte uppmuntra till detta, men maskinen blir avsevärt mer "lätt-tryckt"  om man tar bort gallret…..men det får ske på eget säkerhetsansvar…..

Dessutom kan man (inom rimlighetens gränser) förlänga hävarmen litet….

Men, kanske leran helt enkelt ÄR en aning för hård.   Prova i så fall med litet mindre lerbitar - som du DESSUTOM sprayat med vatten från en blomspruta just innan du stoppar ner dem.   Detta kan man få göra om några gånger ***  innan man är nöjd med konsistensen….    

*** Om den alldeles "nykörda" leran känns kort och oplastisk, trots bra "mjukhet",  är den utmattad, och får läggas åt sidan en tid  (i plast förstås),  så att den får mogna.  Detta händer ibland då man "kranat" lera flera gånger i tät följd.

Lervik
8/8/18, 4:47 PM
#5

Stor tacksamhet! Nu har vi förlöst Ratcliff manuellt och ska prova igen med lösare lera. /Sofia

ler
8/8/18, 7:46 PM
#6

Det är som Bosse skriver men jag måste också säga att den där maskinen matar inte själv fram leran så som många andra gör, med en sådan maskin är det viktigt att hänga på matararmen. Men det är i övrigt en riktigt bra maskin.

Annons:
Lervik
8/8/18, 8:09 PM
#7

Såja! Utan galler gick det bättre, med lera som varken var för hård eller för lös och några omgångar i kvarnen…många kilo fin, ny lera blev det. Tack än en gång, Bosse!!

Bo§e
8/8/18, 8:12 PM
#8

Ja, de där enkla "basic" maskinerna är alldeles utmärkta…..     Men eftersom Ratcliffe är borta sedan många år  (minns när inventarierna gick på auktion), lönar det sig att vara rädd om en sådan maskin….

Om den där "till-från-boxen" ovanpå maskinen även innehåller ett motorskydd, är det ett stort plus…🙂

Lervik
8/8/18, 8:12 PM
#9

Ler, tack för din kommentar också! Jag gillar verkligen Mr Ratcliff! Han gjorde sitt jobb bra, när vi bara visste hur vi skulle göra! 👍

Upp till toppen
Annons: