Annons:
Etiketterglasyrerglasering
Läst 2711 ggr
MonaPedersen
2018-08-08 21:39

Nickeloxid

Ja så var det jag igen då……Har hittat en underbar blå glasyr som tyvärr innehåller en lite mängd nickel. Har letat runt hos leverantörerna men hittar ingen som säljer. Handlar även från Scarva i England men de har inte heller.
Är det någon här som vet var jag kan få tag på nickeloxid? Eller vet om jag kan ersätta det med något annat?
Här kommer receptet på den blå glasyren:

G-200 Feldspar                   23
Frit 3134                             23
Kaolin                                 18,1
Talc (Theoretical)                13,2
Wollastonite (theoretical)   11,5
Kvarts                                 11,2
+ titanium dioxid                4
+ cobolt carbonad               1,3
+nickeloxid                         0,4

Mvh Mona

Annons:
ler
2018-08-08 23:12
#1

En ren nickelblå glasyr kräver en massa zinkoxid så din glasyr kan nog bli fin utan nickel. I den glasyren är nog nickeloxiden mest där för att moderera kobolten, det kan du göra med i stort sett alla färgande oxider. Prova med järn, mangan eller krom

MonaPedersen
2018-08-08 23:43
#2

Tack - då ska jag testa mig fram! /Mona

[rolnor]
2018-08-09 10:07
#3

Nickeloxid fanns ju förr att köpa, är det giftighet som gjort att den inte finns längre?

Bo§e
2018-08-09 10:27
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Nickeloxid har en rad mindre trevliga egenskaper (se sammanfattningen nedan),  och nickel som begrepp fick om möjligt ännu sämre publicitet under den allergidebatt kring nickel som pågick (och kanske fortfarande pågår?)

[rolnor]
2018-08-09 13:27
#5

Den där symbolen för carcigenitet finns på nästan allt numera, finns på bensindunkarna jag tankar gräsklipparen med. Undras hur det är med krom, mangan, kobolt?

L.A.E
2018-08-13 09:06
#6

Vi har Nickeloxid att sälja, pris 100 kr per 100 g inkl. moms. Plus frakt.

Annons:
ezlin
2018-08-21 15:37
#7

Jag vet att jag tidigare sett nickeloxid hos leverantörer men det kan ju hända att de tvingats sluta. Nickel och troligen i än högre grad kobolt har förvisso otrevliga egenskaper men nätspänning, bensin och framförallt alkohol kan också vara farligt om det hanteras fel så det är tråkigt att politikerna ska försöka lösa de flesta halvt inbillade problem med att omyndigförklara medborgarna på olika sätt.

Kanske går det att oxidera nickelmetall till oxid i en skröjbränd stengodsskål i ugnen om temperaturen är tillräckligt hög. Nickelmetall är dock inte så lätt att få tag på. Ni-MH-hydrid batterier innehåller nog (uppladdade) en nickellantanlegering med lagrat väte och Ni(III)-oxid men efter urladdning NiLa-legering utan vätet och vanlig nickel(II)oxid.  Mindre mängder lantan borde inte påverka glasyrer men finns det andra sällsynta jordartmetaller i kan de kanske färga. Batterier som är slut borde kunna användas. Elektrolyten (kalilut) är starkt basisk så den bör tvättas bort och kanske neutralieras. Skulle den komma med i ett glasyrspad skulle den också kunna tränga in i godset och sänka smältpunkten genom flussande verkan (även om den neutraliserats).  NiCd-batterier innehåller också nickelföreningar men bör undvikas pga kadmiuminnehållet. 

Mynt av kopparnickel (10, 25, 50 öre efter 1962 och vissa enkronor efter 1968) innehåller 25% Ni men många enkronor (den förra sorten) har en kopparrik kärna och utländska mynt kan ha andra halter. Prova att oxidera några mynt i ugnen i en skål. Om kopparoxiden får för stor inverkan kan jag fundera över sätt att separera koppar och nickel. Nysilver har typiskt upp till 18% Ni och sedan koppar zink och mindre mängder andra ämnen tex järn, dessutom kan försilvring trassla till det inte minst genom att ytan ofta förbereddes ("förkvickades") med kvicksilver som ju kan bilda mycket giftiga ångor. 

Rostfritt luftoxiderar vid hög temperatur, jag vill minnas att den bättre kvaliten syrafast klarar 700C men bränns igenom rätt fort vid 800C. Problemet är att rostfritt innehåller 8 eller i bra fall 10% Ni, resten är mest järn och omkr 18% Cr (krom). Så mycket järn vill man nog inte ha och krom är ju starkt grönfärgande så det blir att fundera över separationsprocesser igen.

Bränna metallegeringar till oxider kan man nog greja med om man tar det försiktigt och håller sig borta från kadmium och kvisksilver. Andra kemiska processer för separation ska man ta det försiktigare med om man inte kan tillräckligt med kemi.

[rolnor]
2018-08-21 17:07
#8

Har man firma går det köpa metalloxider från Chemtronica.

ler
2018-08-21 17:36
#9

Vill man så kan man få det, och skulle man ha lust att framställa det själv så är det nog lättast att lösa upp metallen i syra och sedan fälla ut det. Så kan man kalcinera saltet till en oxid.

Upp till toppen
Annons: