Glasyrer/glasering

Lackera skröjbränt gods

2018-08-09 08:55 #0 av: MormorIngrid

Jag har gjort flera figurer, men har haft lite otur med sprickor i godset vid glasyrbränningen. Jag undrar om lackering kan vara ett alternativ och vilken lack som är lämplig? Bilden visar före skröj.

Anmäl
2018-08-09 09:18 #1 av: ler

Måste dom ha något på sig? Lack känns lite okeramiskt, om nödvändigt så skulle jag rekommendera bivax eller liknande

Anmäl
2018-08-09 09:23 #2 av: MormorIngrid

Ja, drt kanske blir bättre!

Anmäl
2018-08-10 08:37 #3 av: andrea_karlsson

Ett tips för att motverka sprickor vid skröjbränning är att förskröjbränna. Jag bränner först ena dagen 50 grader nästa 100 och tredje kör jag vanlig skröj. Detta har gjort att jag nästan aldrig får sprickor när jag skröjbränner. Detta kanske inte var svaret på din fråga men du kanske har nytta av det. :)

Anmäl
2018-08-11 15:09 #4 av: MormorIngrid

andrea_karlsson tack för tips. Inte fått sprickor i skröjen utan när jag glaserar. Men kanske sprickorna redan finns men inte syns i skröjen?

Anmäl
2018-08-11 21:23 #5 av: andrea_karlsson

Jag får inte så ofta sprickor när jag glaserar men senaste bränningen var det flera muggar med sprickor i, tror det berodde på att jag packade tyngre i skröjen än vanligt. Kanske är nåt sånt

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.