Annons:
Etikettkeramikugnar
Läst 2463 ggr
skattiskattis
2018-08-09 10:31

Ugn storlek?

Hej! Jag har äntligen fått till en liten keramikhörna i förrådet och har beställt min första egna drejskiva 😊 Drömmen vore ju att även kunna ha sin egen ugn. Men jag är väldigt osäker på vilken storlek på ugn som jag bör satsa på? Jag är ju en nybörjare som håller på med keramik som hobby. Drömmen vore ju att kanske kunna hålla på med keramik på deltid och kanske sälja litegrann men det ligger nog många år fram. Jag har hört och läst att man inte ska köpa för liten ugn, men hur stor då? En toppmatad måste det nog bli pga ekonomi och lättare att placera. Har kollat lite på en Rohde Ecotop då dessa ugnar verkar bra både miljömässigt och ekonomiskt plus att den verkar gå att köra upp till stengodstemp med "vanlig kontakt". Dvs man slipper kostand för elektriker vid installation. Men denna finns som max 60L, kommer denna kännas för liten ganska snabbt? Vill ju heller inte ha en jättestor ugn som kommer ta en evighet att fylla med min (troligtvis ganska långsamma) produktionstakt… Tacksam för lite tips 😊

Annons:
Bo§e
2018-08-09 10:43
#1

Varning för låg effekt

En Ecotop 60 har bara 3,6 kW effekt,  och för en 60 liters ugn är den effekten alldeles för låg för att du skall bli nöjd och glad i det långa loppet.   Det blir långa sega stengodsbränningar med vidhängande högt elementslitage.     Satsa på högre effekt på en gång.  Det där elektrikerbesöket (installation av 3-fas) kommer du att tjäna på  flera gånger om,  i slutändan…..

ler
2018-08-09 11:14
#2

Bosse har ju rätt, den effekten på en sådan ugn=katastrof enligt min mening. Frågan är bara om en bra men liten ugn inte skulle vara bra? Om du senare vill och behöver en större kan du ju alltid behålla den lilla till provbränningar och annat

Bo§e
2018-08-09 11:20
#3