Annons:
Etikettkeramikugnar
Läst 2463 ggr
skattiskattis
2018-08-09 10:31

Ugn storlek?

Hej! Jag har äntligen fått till en liten keramikhörna i förrådet och har beställt min första egna drejskiva 😊 Drömmen vore ju att även kunna ha sin egen ugn. Men jag är väldigt osäker på vilken storlek på ugn som jag bör satsa på? Jag är ju en nybörjare som håller på med keramik som hobby. Drömmen vore ju att kanske kunna hålla på med keramik på deltid och kanske sälja litegrann men det ligger nog många år fram. Jag har hört och läst att man inte ska köpa för liten ugn, men hur stor då? En toppmatad måste det nog bli pga ekonomi och lättare att placera. Har kollat lite på en Rohde Ecotop då dessa ugnar verkar bra både miljömässigt och ekonomiskt plus att den verkar gå att köra upp till stengodstemp med "vanlig kontakt". Dvs man slipper kostand för elektriker vid installation. Men denna finns som max 60L, kommer denna kännas för liten ganska snabbt? Vill ju heller inte ha en jättestor ugn som kommer ta en evighet att fylla med min (troligtvis ganska långsamma) produktionstakt… Tacksam för lite tips 😊

Annons:
Bo§e
2018-08-09 10:43
#1

Varning för låg effekt

En Ecotop 60 har bara 3,6 kW effekt,  och för en 60 liters ugn är den effekten alldeles för låg för att du skall bli nöjd och glad i det långa loppet.   Det blir långa sega stengodsbränningar med vidhängande högt elementslitage.     Satsa på högre effekt på en gång.  Det där elektrikerbesöket (installation av 3-fas) kommer du att tjäna på  flera gånger om,  i slutändan…..

ler
2018-08-09 11:14
#2

Bosse har ju rätt, den effekten på en sådan ugn=katastrof enligt min mening. Frågan är bara om en bra men liten ugn inte skulle vara bra? Om du senare vill och behöver en större kan du ju alltid behålla den lilla till provbränningar och annat

Bo§e
2018-08-09 11:20
#3

En 60 liters ugn kommer man ganska långt med…..längre än man tror, faktiskt.  Och som Ler säger, om man någon gång "växer ur" den, kan man ju behålla den till "snabbjobb" m.m.     Och för övrigt är en 60 liters ugn också lättsåld…dvs en bra 60 liters  ugn….

Men,  en 60 liters ugn  borde vara på åtminstone 5-6 kW   (2-fas eller 3-fas)   för att vara ekonomisk, och allmänt trevlig att "umgås med" i längden….

skattiskattis
2018-08-09 14:32
#4

Tack för snabba svar! Mycket värdefullt om man som jag har noll koll 😁 Ska kolla runt lite mer på ugnar i runt 60L! Har ni någon input om placering av ugn? Jag har ett förråd på ca 15kvm, normal takhöjd, betonggolv och gipsvägg. Tänkte placera ugnen ganska luftigt mitt i rummet. Det finns inga fönster men två vanliga ventiler. Räcker en billig lösning som badrumsfläkt för ventilation? Kan man ha en brandvarnare i taket i samma rum eller blir det så varmt att den kanske larmar pga det? Förrådet ligger separat från huset och tänker mig någon brandvarnare sammankopplad med dem inne i huset så att man märker om det skulle ta eld.

Bo§e
2018-08-09 16:50
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

En badrumsfläkt av den allra billigaste sorten är kanske aningen otillräcklig och "plastig"…   "Bättre" badrumsfläktar blir å andra sidan onödigt dyra……

Skaffa i stället en sådan här väggfläkt (bilden) av metall,  som både är hållbar och har betydligt större kapacitet.   Montera fläkten i den ena väggventilen, och ställ ugnen nära den (rakt nedanför).  Men placera ugnen minst 40 cm från gipsväggen.   En sådan här "riktig" fläkt kostar faktiskt inte så mycket.   (Jag har skickat dig ett PM med en lämplig kontaktuppgift)

En brandvarnare för vanliga bostäder,  som reagerar på "rök", kan lösa ut då den börjar känna av "främmande ångor" i rummet.   Men det kanske finns brandvarnare med olika känslighet…?….kolla…!

Temperaturen i rummet blir nog inga problem, förutsatt att du satsar på en effektiv fläkt (som t.ex. den föreslagna).   Men tänk på att ugnens styrning kan börja "slira" med sin temperaturmätning  redan vid  45-50°C rumstemperatur.   

 Ställ gärna en "max-min-termometer" i rummet under de första stengodsbränningarna,  så ser du hur varmt det blev som mest i rummet   (sådana brukar vara ganska billiga).     Bra för sinnesfriden…..🙂…och bra att ha fakta på fötterna om det blir diskussion….. 😛

orlunda
2018-08-12 13:13
#6

Jag installerade en ny Ecotop 60 l, 4,5 kW med 3-fas för ett par år sedan. Jag tycker att det är ett rätt optimalt val för en begränsad produktion. Den rymmer ganska mycket mindre skulpturer, men klarar ocså ganska stora objekt om man skulle behöva det. Det känns bra att inte behöva vänta i evigheter för att fylla den och slippa köra halvfylld. Värme och ventilation är inget problem i mitt ganska rymliga källarrum. Det är bara skönt att få lite extra värme i den ganska svala källaren. Kör både lergods och stengods.

Annons:
orlunda
2018-08-14 16:25
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Så här ser det ut när ugnen är packad. Jag utnyttjar fullhöjd i knappt halva ugnen och två-tre hyllplan för resten. Bränning av denna sats stengods 1140 gr tog ca 24 tim från start till urplockning.

skattiskattis
2018-08-15 14:35
#8

Tack så mycket för mer info orlunda 😊 Det ser ju ut att få plats en hel del där! Tror säkert det skulle räcka för mig ett bra tag fram över. Ska nog börja kolla runt lite priser för en Rohde Ecotop 60 😊 Tack!

Upp till toppen
Annons: