Annons:
Etikettkeramikugnar
Läst 1175 ggr
Bibobaff
8/10/18, 1:11 AM

Pyrotec py 45 H

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej, här kommer en fråga från en nybörjare. Jag ska åka och kolla på en begangnad ugn i morgon. Vad ska jag tänka på innan jag köper? Damen har inte använt ugnen på tre år. Jag kan ingenting om ugnar. Bifogar bilder så kanske någon kan ge mig råd.

Annons:
Bo§e
8/10/18, 1:27 PM
#1

Ugnen är enligt typskylten  bara på 3 kW,  medan dagens Py 45 H har höjts till  3,6 kW effekt.   Det kan vara en liten signal att den kanske inte orkar med stengodsbränningar så bra.   Hur som helst förbrukar ugnen troligen en hel del element med den låga effekten = inte så bra ekonomi, och en del irration med ostabila resultat….dvs om du tänker bränna stengods…      230V,  3 kW och  45 liter, är ett recept på en "inte så kul" stengodsugn….. 

Nästa viktiga fråga är om du,  i huset,  har godkänt kablage och säkring för dessa effekter ?     Du behöver 16A säkring, matchat med  passande kabelgrovlek till den matningen.        Man "får" visserliigen säkra upp ett 10A uttag till 13 A,  men då hamnar du ändå strax över  smärtgränsen för 3 KW effekt,  och funktionen  blir "svajig" (om det alls fungerar).

@ceramicjourney
8/11/18, 1:16 AM
#2

#0 Inser lite av Bosses svar att jag också borde ha ställt den frågan här. Har en exakt likadan och avser använda den för stengodstemperaturer. Har tyvärr haft strul med styrdosan till den så jag har inte fått tillfälle att testköra den ännu och kan därför inte bidra med några erfarenheter. #1 Men Bosse förresten, när vi har dig på tråden, om man skulle hitta en motsvarande ugn men NY (i storlek och för enfas men som ändå kan bränna upp till 1300), vad tycker du är prisvärda alternativ då?

Bo§e
8/11/18, 1:21 AM
#3

#2:   Hur många Ampere är ditt 1-fas-uttag säkrat till…?

Upp till toppen
Annons: