Annons:
Etiketterutrustningverkstadverktyg
Läst 1637 ggr
Myntethe
8/12/18, 7:41 AM

Keramikugn i kall källare

Hej! Jag ska ha en Naber top100 i en gammal kall källare med tjocka väggar. Lokalen är 3,5 x 4,5 meter. Det finns inkommande vattenrör, oisolerad. Räcker det med skorsten för att få bort värmen från lokalen eller ska jag ha någon annan ventilation? Och eventuellt isolera vattenrören.. Ska jag ha element i lokalen/påverkar källaremiljön ugnen/automatiken? Tacksam för alla svar :)

Annons:
Bo§e
8/12/18, 11:35 AM
#1

Ett 15-16 m² ugnsrum kan bli väldigt varmt om det inte är tillräckligt ventilerat.   Bl.a. påverkar det automatiken så att "galopperande felvisning" uppstår, vilket gör rummet ännu varmare, osv,   i en ond spiral……

Finns det någon ventil eller annan luftkanal som leder ut i det fria….?……och hur stor är den…?

(Vattenrören behöver du inte bekymra dig för)

Myntethe
8/14/18, 7:26 AM
#2

Det jag tänkte är en hög skorsten (över nock) kopplad till ugnen. Blir det för varmt i lokalen ändå?

Bo§e
8/14/18, 12:32 PM
#3

Ventilationen behöver inte gå över nock.    

Finns det någon befintlig källarventil som leder ut i det fria…?….och hur stor är den…?

Bo§e
8/14/18, 2:39 PM
#4

För att hålla ner temperaturen i  ett ugnsrum av den storleken, behövs en fläkt (en effektiv fläkt),  som monteras i en befintlig ventil eller annan utluftkanal.   Samt även en "matchande" inluftöppning, förstås, så att luften i rummet omsätts tillräckligt effektivt.   

En skorsten "över nock" behövs knappast, eftersom det varken finns rök eller eld inblandat.     Bara varm rumsluft  (blandad med en mycket liten andel ångor från bränningen, som över huvud taget inte kommer att märkas utomhus).   

 Rumstemperaturen måste hållas nere…det är det allra viktigaste.     

Självklart är det inte "förbjudet" att montera en skorsten som går över nock, om man nu vill göra den investeringen, men fläkten slipper man ändå inte undan,   eftersom ett självdrag inte kommer att räcka till för att kyla det lilla rummet….i alla fall inte på ett pålitligt sätt.

Plena
8/17/18, 10:07 AM
#5

#4 Bosse en fråga, hur hög temp är max under bränning i ett ugnsrum om man ska komma nära det som är idealiskt?

Bo§e
8/17/18, 2:59 PM
#6

De flesta "moderna", digitala  styrningar har en kompensation som "hänger med" åtminstone upp till 40-45°C rumstemperatur.   Från ungefär den nivån och uppåt kommer en viss förskjutning i temp.mätningen smygande.  

(Och detta är inget "fel", utan helt enkelt en teknikalitet som varje ugnsägare måste förhålla sig till….)

Denna förskjutning minskar mätvärdet, så att styrningen "tror" att ugnstemperaturen är lägre,  och då måste den ju köra på "litet till", tills den programmerade maxsifran uppnåtts,  även om den siffran inte längre stämmer.  Resultatet blir förstås överbränning, i större eller mindre grad.

Och, ju varmare rummet blir, desto mer eskalerar detta !

Varmare rum  =  mer överbränning  =  ännu varmare rum  =  ännu mer överbränning,  osv,  osv,  i en ond spiral.

Så, det enkla svaret på frågan  #5 är:       Ventilera ugnsrummet så att rumstemperaturen inte överstiger ca 40-45°C. Det är ingen exakt vetenskap, men det är ett bra riktvärde.  (och, det är förstås också hälsosamt för allt annat som finns i rummet, inklusive eventuella människor….) 

För att ta reda på förhållandena behöver man inte övernatta med ugnen,  eftersom det finns billiga "max-min"-termometrar,  som kan ställas i ugnsrummet, och på den kan man efteråt läsa av temperaturen när det var som varmast i rummet.  

Alla som har små ugnsrum - och i synnerhet om man upplever att  "ugnen överbränner" - borde göra det här testet - och anpassa ventilationen efter de faktiska  förhållandena…….

Belöningen är bl.a.  1.  Bättre koll på bränningarna och  2.  Lägre elementförbrukning  (samt förstås också en rad förbättrade hälso, säkerhets,  och trivselfaktorer)

Annons:
ler
8/18/18, 8:37 AM
#7

Och mindre skrot från ugnen

Upp till toppen
Annons: