Annons:
Etiketterglasyrerglasering
Läst 1534 ggr
orlunda
8/14/18, 7:04 PM

Dålig glasering

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har glaserat skulpturer som ser ut som pudrade m mjöl. Laborerar med två typer av glasyrer, transparant matt resp blank. Bränner vid 1140 grader, men leran skulle klara 1250. Alla med blank glasyr är perfekta. Kan jag bränna om de misslyckade. Vad händer med godset vid ombränning? Är det generellt olika temperaturkrav beroende på om glasyren är blank eller matt?

Annons:
ler
8/14/18, 7:44 PM
#1

Transparent matt finns inte i verkligheten, bara hos dom som säljer glasyr. För att vara transparent så måste det ju vara glas utan något som förhindrar just det transparenta och då kan det inte vara matt. Men om du bränner långsamt, mest långsamt under avkylningen så går det nog fint. Mellan 300 och 600 grader skulle jag ta Max 70 grader i timmen både på väg upp och på väg ner. Lycka till med dom roliga figurerna.

Ulla
8/15/18, 9:22 AM
#2

Ja, för det ser ut som om det inte är färdigt utbränt.

Har du haft ugnen länge? Har den bränt bra förut? Ibland visar instrumentet en annan temperatur än den verkliga. Min lilla ugn går ca 15° högre än vad instrumentet visar.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

orlunda
8/15/18, 10:04 AM
#3

Det har funkat tidigare med temp 1250 gr.  Men det har ibland blivit lite mjölkig yta. Ugnen är ett par år bara och allt annat gods blev perfekt, både blankglaserat och oglaserat. Jag bränner inte så ofta så därför har jag liten erfarenhet och lite för dålig koll på vad det är jag bränner. Men jag är noga med temperaturgränserna för lerorna. Jag har insett att keramik är en hel vetenskap och kräver mycket erfarenhet av utövarna. Men samtidigt väldigt spännande och konstnärligt intressant.

ler
8/15/18, 10:45 AM
#4

Det lättaste sättet att styra glansen är nog att ta den transparenta glasyren och glasera mycket tunnt.

Bo§e
8/15/18, 11:28 AM
#5

Det här med språk……..

#1:   Jag instämmer med Ler här.     Hur kan något vara både matt och transparent samtidigt…?  Begreppet "matt transparent" motsäger sig själv, redan som ord.  Det är svårt att säga hur och var det uppstod.  Förutom i kataloger, har den här missledande benämningen  slirat runt i vår keramikvärld,  kursverksamheter,  och även inom högre keramikutbildning,  och t.o.m. i facklitteratur,  så länge jag kan minnas…..    

Kan det vara önsketänkande som skapat den här tokiga benämningen…?    Man skulle ju gärna vilja att det vore möjligt….en matt yta som man samtidigt kan se detaljer genom…? 🙂  

Transparent betyder "genomskinligt",  och om man skapar en matt yta på något som är genomskinligt, är det ju inte genomskinligt längre….. (en matt glasskiva är ett bra exempel). 

För att förstå, kan vi ta hjälp av engelskan,  eftersom man där även  använder ordet "translucent", som betyder genomlyslig (dvs släpper igenom ljus),  och därmed skiljer detta från "transparent", som betyder genomskinlig (som klarglas).    Här skiljer man mellan dessa begrepp,  något som vi  uppenbarligen har "missat" i vårt keramiska fackspråk.     Dessa två ord beskriver på ett bra sätt vad vi pratar om.

Men, ibland dyker "clear matt" upp i engelskan, och det är ju lika slarvigt formulerat  som vårt svenska uttryck….🤔 

"Matt Färglös" kanske vore en bättre benämning på sådana här glasyrer…?  För transparent är den ju inte, pga sin matta yta…..

----------------------------------------------

#4:   Ja, genom att glasera mycket tunt, kan man närma sig något som  "nästan" kan betraktas som det motsägelsefulla   "matt transparent",  om man vill att det som ligger under glasyren skall framträda med någorlunda tydlighet.     Sedan får den ju heller inte underbrännas, vilket - kanske - är fallet just med Orlundas skulpturer…?

orlunda
8/15/18, 9:47 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Tack för era synpunkter. Jag bränner nog om skulpturerna och höjer temperaturen 100 grader och kanske plockar in ytterligare några lite mjölkiga. Jag har dock ibland fått riktigt bra resultat med grå lera med denna glasyr helt omedvetet. Jag bifogar en bild på ett sälvporträtt i litet format.

Annons:
AnnaLow
8/16/18, 12:25 AM
#7

Fin!

Bo§e
8/18/18, 12:54 PM
#8

Bara litet kuriosa apropå #5:   Jag såg nyligen ett äldre avsnitt av "Engelska Antikrundan".   Det var intressant att notera, att  deras keramik- och porslinsexpert var mycket noga med att skilja mellan beskrivningarna   "translucent" och "transparent", medan programledaren - som ju inte jobbar med keramik till professionen - genomgående använde ordet "transparent", litet slarvigt,  i alla sammanhang……

🙂

ezlin
8/22/18, 4:08 PM
#9

Matt har i första hand att göra med att ytstrukturen är ojämn (med ojämnheter större än en eller några ljusvåglängder som är 0,4 till 0,7 tusendels mm beroende på ljusets färg. Transparent är mer en "bulkegenskap". När en glasyta blästras eller slipas matt är glaset fortfarande lika transparent, men visst förtar den matta ytan intrycket av transparens. Bildskärmar och plasten till vissa fotoramar har ofta en viss kontrollerad matthetsstruktur för att begränsa blänk.  En transparent men matt glasyr är alltså ingen orimlighet.

ler
8/22/18, 7:35 PM
#10

Fint så kan du ju ge recept på en sådan

ler
8/22/18, 8:34 PM
#11

Och så undrar jag om du kan se genom ett matterat glas?

Mateo M
8/27/18, 3:44 PM
#12

Väldigt fina skulpturer!

orlunda
8/31/18, 9:34 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

Jag brände om skulpturerna långsamt enl lers förrslag. Jag höjde dock inte temperaturen eftersom jag blev osäker på att alla lerorna tålde det. Jag brände samtidigt andra skulpturer med den vanliga transparanta glasyren som jag blev väldigt nöjd med vid tidigare omgång vid samma temperatur 1140 C. Resultatet blev ett totalt misslyckande med allt gods. De mjölkiga var fortfarande likadana och de nya var vita som när jag ställde in dem. Då höjde jag temperaturen till 1250 C och körde om alltsammans med normalprogrammet. Resultat: det funkade! Tyvärr kroknade benen något på damen i turkos klänning och smälte ihop med de närmast stående figurerna. Och glasyr måste ha runnit ned på den platta som de stod på. Så nu är de för evigt förenade i en grupp på plattan antar jag.

Annons:
Upp till toppen
Annons: