Annons:
Etiketterkeramik-bränningraku
Läst 913 ggr
Ninafinaballerina
8/17/18, 8:09 PM

Fat på fot - lergodsglasyr som ”lim”

Hej! Är nyfiken på erfarenheter att använda lergodsglasyr för att bränna ihop delarna till ett tårtfat. Själva fatet och foten görs i stengods. Låter som ett alternativ så inte fatet säckar ihop genom att bränna det en tredje gång med lergodsglasyr som ”lim”. Någon som testat denna metod?

Annons:
ler
8/18/18, 8:33 AM
#1

Det kräver ju att glasyr och leran har samma värmeutvidgning. Men klart det går, man kan också få keramiskt lod som används inom teknisk keramik.

Ninafinaballerina
8/18/18, 11:53 AM
#2

Tack för svar @Ler. Min lera har intervallet 1000-1280 grader och jag har glaserat med glasyr med intervall 1220-1260 grader (Brändes på 1230grader). Kan det då fungera med att använda lergodsglasyr att sätta ihop fat med fot som har bränningstemperatur 1020-1240? Tanken var att köra ugnen på 1020 grader. Blir väldigt nyfiken på vad keramiskt lod är!

ler
8/18/18, 3:10 PM
#3

Lod är till för att smälta samman material, lod till keramik kan vara blykristalliserings lod, finns andra också. Om din lera och glasyr fungerar har inget med brännintervallet att göra men med vilken termisk utvidgning leran och glasyren har och det kan du ju fråga leverantören om.

Bo§e
8/18/18, 4:04 PM
#4

Ett tårtfat behöver ju inte jämställas med inläggningskärl och annat "känsligt" gods.    Därför bör det gå bra att förena över- och underdelen med något bra 2-komponentslim, som Epoxy eller Araldit.  Om man formger delarna på ett genomtänkt (listigt) sätt, skulle limfogen kunna göras helt osynlig, t.ex. dold innanför en kant.  Om själva limytorna dessutom  lämnas oglaserade,  blir detta  lika starkt som en glasyrfog.   

Men man kanske borde rekommendera handdisk,  eftersom temperaturen kan bli ganska hög i en diskmaskin, vilket skulle kunna bryta ner limmet på lång sikt.  Och, varför skall man över huvud taget maskindiska ett tårtfat…?  

Nämner detta som ett möjligt alternativ.

Ninafinaballerina
8/18/18, 4:37 PM
#5

Tack @Bosse! Jag har som en backup tänkt använda Epoxy. Limytorna är oglaserade men tyvärr ej listigt genomtänkta 😏, men bra att tänka på en annan gång 😁. Lutar åt att jag inte vågar testa metoden att använda lergodsglasyr som lim, utan kör 2-komponents.

ler
8/18/18, 4:44 PM
#6

Är helt klart bättre och enklare/säkrare sätt, silikon fogmassa funkar också bra.

Annons:
Ninafinaballerina
8/18/18, 5:55 PM
#7

Tack @ler och @Bosse!

Upp till toppen
Annons: