Annons:
Etikettermaterialråvarorleror
Läst 1071 ggr
Carina Kristensson
8/18/18, 4:01 PM

Lera från havsbotten

För några veckor sedan tågluffa jag och mannen och var bland annat I Normandie, Frankrike. Skillnaden mellan ebb och flod var enorm. Vid en promenad ut på den om sex timmar vattentäckta havsbottnen hittade jag svart vacker lera. Tog med mig ca två kg. (som om ryggsäcken inte var tillräckligt tung redan…! :-) ) Nu till frågan ; Kan jag använda den tror ni? Skall jag isf sila den (innehåller en del sand). Hur skall jag göra vid bränning? Kortfattat, hur skall jag bära mig åt?? Vänligaste hälsningar /Carina

Annons:
Bo§e
8/18/18, 4:21 PM
#1

Sanden behöver nödvändigtvis inte vara någon nackdel.  Om leran är formbar och plastisk redan nu,  prova den som den är.    Skröjbränn en testbit.   Om resultatet blir "ok", gör sedan några försiktiga tester i högre temperatur.  Men lägg testbitarna på något underlag som skyddar sättplattan om det skulle smälta.   Testa t.ex. i 1000°C,   1030°C,  1060°C,  osv uppåt,  tills du ser var "smärtgränsen" är för denna lera.

Visst kan du också testa att sikta bort sanden, men troligen får du då en lera med högre krympning, och kanske också sämre temperaturtålighet.

En annan intressant test är att avgöra lerans glödförlust.  Väg en torr provbit, skröjbränn den, och väg den igen.   Om den då tappat mycket vikt, består leran av mycket organiskt material, som försvinner i bränningen.  Vid hög glödförlust, kan leran efter bränning bli ganska porös, och kanske litet skör….    Bra att veta innan man bestämmer sig för vad man skall tillverka.

Är det själva sanden som är svart…?   I så fall funderar jag på om det kan vara Basalt….???    Kanske kan den här leran bli en intressant stengodsglasyr…???

ler
8/18/18, 4:50 PM
#2

I Malaysia arbetade jag med lera från havsbotten till glasyrer. Mycket plastisk lera som transporterats med vattnet från floderna vid regntiden. Dom hade båtar som fiskade upp seamodd, bra vid råglasering, hade ju lite salt i sig.

Carina Kristensson
8/19/18, 9:23 AM
#3

Stort tack både Bosse och Ler! Här kommer det att testbrännas. Nej, leran är svart. Sanden är relativt ljus… Kan det säga dig något? Det låter annars väldigt spännande att använda den till Glasyr… Varför är det bra med lite salt i den?

ler
8/19/18, 10:41 AM
#4

Kan funka som ställmedel, men också ge lite liv i glasyren. Nu var det ju stora gasugnar som det blev bränt i som ju var utomhus så det kom inga ångor man skulle ta hänsyn till. Basalt som Bosse skriver om tog jag med från Franska medelhavskusten och det finns stränder som är helt svarta. Det svarta som du beskriver kan man hitta här i Danmark också om det nu är det samma? Men beskrivningen stämmer bra.

Upp till toppen
Annons: