Annons:
Etikettkeramikugnar
Läst 2371 ggr
Hannamargareta
8/19/18, 6:37 PM

Ugn problematik

Hej! Är det någon här som har erfarenhet av en Cromartie H 40N? Jag skulle testköra en glasyrbränning med kägla 8 och ut kom icke färdiga saker. Ugnen går alltså inte upp i temperatur och jag undrar om någon har några förslag på vad det skulle kunna bero på!?

Annons:
Bo§e
8/19/18, 7:38 PM
#1

Fråga nr 1:     Indikerade styrningen att bränningen var "klar"  precis som vanligt,  eller avbröts bränningen av någon orsak…?   ( Någon felkod på displayen…? )

Hannamargareta
8/19/18, 10:20 PM
#2

Automatiken indikerade att bränningen var klar. Inget felmeddelande eller så!

Bo§e
8/20/18, 11:31 AM
#3

Då blir det litet knepigare.   Och nästan inga mätfel leder till underbränning,  så jag tror att vi kan utesluta fel i själva mätkretsen,  i alla fall tills vidare….   

Då kan man spekulera i om du drabbats av ett tillfälligt strömavbrott..?   Det skulle kunna leda till att programmet avbryts på ett sådant sätt att det inte blir något felmeddelande….men här fungerar olika automatiker på olika sätt, och kanske bruksanvisningen kan tala om vad som händer vid kortare, respektive längre strömavbrott, med just din automatik  (?)

En annan sak som kan leda till ett för tidigt avslut av bränningen är om ugnens kontaktor saknar störningsskydd.  Vissa automatiker är känsliga för yttre störningar ("spikar")  via elnätet och kräver avstörd kontaktor.   Kan åska ha funnits med i bilden…?

Det går att spekulera vidare,  men jag skickade dig nyss ett PM med en bra kontaktuppgift där du kan få mer "djupgående"  rådgivning och hjälp.

🙂

Susanne Sundström
8/21/18, 7:21 AM
#4

Bosse Bosse Bosse ❤️

Du är outtröttlig på detta forum, du är engagerad, svarar på frågor och i de fall du själv inte kan hjälpa till så sänder du ofta ett PM med kontaktuppgifter till personer som ev. kan hjälpa till.

Jag bugar och bockar för ditt engagemang och ser dig som en förebild hur man verkligen kan vara en tillgång på ett forum och dela med sig av sina kunskaper på ett så trevligt och kompetent sätt. Jag behövde inte din hjälp denna gång utan jag ville bara tacka dig för det du gör!
//Susanne Sundström

//Susanne Sundström

Hannamargareta
8/21/18, 12:13 PM
#5

Jag hade över en elektriker igår som kollade igenom allt det tekniska, och det ser bra ut. Jag funderar på om det är något fel på själva temperaturmätningen, att den säger att den kommer upp i topptemp men att den ej når dit upp. Funderar på att testa att köra en bränning och då öka topptempen ca. 40 grader och se om den kommer upp då istället. Jag återkommer med hur det går! Tack för hjälp Bosse!!!

Bo§e
8/21/18, 1:31 PM
#6

Fel på själva mätsystemet leder i så gott som samtliga fall till överbränning och inte till underbränning.   Erfarenhetsmässigt beror nästan alla underbränningsproblem på att någon form av störning inträffar.   Störningen kan vara tillfällig, utifrån kommande, och/eller bero på bristfällig avstörning  (är t.ex. kontaktorn avstörd…?…somliga tillverkare har faktiskt  "missat" denna enkla detalj…)  

Nu skall man inte vara "tvärsäker", men ungefär så ser det ut,  och mycket  (tid OCH pengar)  kan vinnas genom att söka fel i "rätt ordning"….

Berätta gärna hur det går…

Annons:
ler
8/21/18, 3:27 PM
#7

Och har du kollat programmeringen?

Hanna.Dahl
8/24/18, 10:55 AM
#8

Med programmering, menar du då bränn-kurvan som jag ställt in på automatiken?? Isåfall, JA, kollat den många ggr.

ler
8/24/18, 3:02 PM
#9

Lite oproffsigt kanske men jag hade en gång strul med en ugn och hittade inget fel på elemen eller kopplingar, jag programmerade om och vupsi så funkade den igen. Det var en TC 323. Nu är det nog lite optimistiskt att tro det skulle hjälpa men det kostar ju inget att prova. Hoppas du hittar felet.

Record
8/26/18, 10:32 PM
#10

Har det hänt en gång vid din test kanske det varit ett åsknedslag i nätet med ett mycket kort spännigsavbrott eller överspänning. Då även symmetrin i nätet störs.

Svårt att reproducera händelsen. 😃

Bo§e
8/26/18, 10:54 PM
#11

#10:   Ja, jag ställde den frågan i #3.  Det vore intressant (och kanske avgörande ?) att veta…………?

Hanna.Dahl
8/27/18, 9:33 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

Det har ej varit ett tillfälligt strömavbrott. Körde den igen och följde hela bränningen. Ugnen stod stilla på 1060 grader i 8 timmar. Den går alltså inte upp mer än så. 

Har som sagt låtit en elektriker gå igenom hela ugnen och enligt honom och hans mätinstrument är det alltså inget fel på ugnen. 

Ugnen är en enfas och jag har hört från olika håll att man kanske skulle göra om den till en 3-fas, dock säger elektrikern att ugnen ej är byggd för det och skall därmed ej byggas om. Någon som tycker annorlunda??

Något som också förvirrar mig är att på ugnen står det max temp. 1200, i beskrivningen står det max temp 1260 samt att den är byggd med material som skall klara 1300 grader. Tror ni att det ens är möjligt för mig att bränna stengods i denna?

Bifogar bild på ugn.

ler
8/27/18, 9:39 AM
#13

Vilken typ termoelement har ugnen?

Annons:
Record
8/27/18, 11:07 AM
#14

Bilden säger mer, är automatiken placerad direkt på ugnens varma plats, påverkas även det s,k, kalla lödstället. Detta är en referens vilken inte får ändra dess temperatur från det du ställde in dina värde tills ugnen signalerar bränningen klar.

Kan även vara beroende på ditt enfasiga anslutningens spänning, och nät. mät spänningen när du kör en bränning.

Hanna.Dahl
8/27/18, 11:22 AM
#15

Automatiken är placerad ca 70 cm ifrån ugnen, alltså själva dosan.

Bo§e
8/27/18, 11:35 AM
#16

#13:   Befogad fråga..!      Om det står 1200°C på ugnen,  kan det tyda på att ugnens och automatikens mätsystem är "Typ K"  (dvs max 1200°C).      Om "någon" sedan av misstag eller okunnighet byter till en givare av t.ex. "Typ S" eller "Typ R",   får ju automatiken en signal som är helt fel.     "R" och "S"  ger en högre signal än "K",  så det verkar ju då logiskt att ugnen underbränner…         Detta är ett spår värt att följa upp ordentligt.     Är detta en "Typ-K-ugn" som helt enkelt fått fel givare…???  Leverantören eller tillverkaren kan tala om vilket mätsystem den här ugnen  jobbar med.   

Sådana här fel ligger utanför en vanlig elektrikers kompetensområde,  och vid en "normalkoll" brukar kommentaren bli att ugnen är "felfri"…..

--------------------------------------------------------------------------------------

#14:   Jag tror inte det.     "Varm automatik"  (dvs uppvärmt kallt lödställe)  leder till överbränning  och inte till underbrännning.        Likaså spänningsfall,  som ju förlänger brännförloppet,  vilket även det leder till överbränning.

Bo§e
8/27/18, 12:39 PM
#17

En annan sak:

På bilden ser jag en rund ratt till vänster om automatikens anslutning.   Jag vet inte vad den är, men om det är en mekanisk effektregulator  (kanske ett "minne" från ett tidigare liv med en kägelautomatik),  skall den alltid vara uppvriden till "max", nu när ugnen har en modern styrning.   Annars fungerar denna regulator som "broms", och man riskerar att ugnen aldrig når den önskade maxtemperaturen….

ler
8/27/18, 12:42 PM
#18

Ja det skulle ju vara en fin lösning på problemet

Bo§e
8/27/18, 2:47 PM
#19

#17 och #18:      Men,  i  #2  säger ägaren att ugnen stängde av som om bränningen var klar.    Det kan förstås vara en time-out-funktion som avbröt programmet, men då borde en felkod ha synts på displayen…..     Men olika styrningar fungerar förstås med olika logik….och vi vet inte vilken styrning det är….

Med tanke på att ugnen är märkt 1200°C, får jag en ny tanke:    Om ugnen nu verkligen är en "Typ K-ugn" (vilket måste konstateras),  skulle ju felet kunna vara att dess Typ K-givare helt enkelt har gett upp,  dels pga ålder och dels pga att man pressat den för högt i temperatur.   Typ K-givare är inte särskilt hållbara,  och i synnerhet inte  om man bränner i en högre temperatur än vad den är avsedd för…..

Då lyfts frågan igen…dvs om denna ugn är en "Typ K-ugn" (vilket märkningen 1200°C pekar mot)      ????     Detta måste tas reda på, "bortom allt tvivel".

Men för att vi inte skall "kollra bort oss" med ytterligare spekulationer,  ställer jag nästa felsökningsfråga, som är viktig:    När man slår på automatiken, så att den står i "viloläge" (utan att starta ugnen),    syns då en temp.siffra i displayen (och vilken temp ?),  eller syns där något annat meddelande….?

Hanna.Dahl
8/27/18, 4:49 PM
#20

Många trådar att följa upp nu.

För att kolla vilken typ ugn det är (K/S/R) måste jag kontakta tillverkarna? 

Ratten är alltid inställd på FULL vid bränning. Det stod i manualen.

När ugnen står i ''viloläge'' syns temperatur, den brukar vara mellan 17 och 20 grader, vilket stämmer överrens med temperaturen i verkstaden.

Annons:
Bo§e
8/27/18, 5:13 PM
#21

#20:    Ja,  det säkraste är att du kontaktar tillverkaren,  och att du berättar att ugnen är märkt 1200°C.  Dessutom vill de nog veta beteckningen på automatiken, och kanske också ugnens tillverkningsnummer m.m.  

 (Jag förutsätter att automatiken "hängt med" denna ugn från början, och inte är bytt i efterhand….för i så fall får vi titta närmare på vilket mätsystem den jobbar med…)

Sedan kommer nästa fråga, dvs att konstatera vilken typ av givare som sitter i ugnen just nu…?    Typ K-givare brukar oftast vara lätta att känna igen.  Lägg ut ett foto eller två av givaren….anslutningsändan är särskilt intressant, eftersom trådarna syns där.    Men….om det visar sig vara en S- eller R-givare,  går det tyvärr inte att skilja dem åt utseendemässigt….det måste mätas.  Och då rekommenderar jag att du kontaktar personen vars nummer du fick.  Men börja med att kontakta tillverkaren, och därefter ta fotot på givaren.

17-20°C vid rumstemperatur låter ganska normalt, vilket….kanske….tyder på att automatik och  givare är kompatibla med varandra…….men kolla ovanstående saker, så att vi vet.

Om ugnen skulle visa sig vara en "K-ugn" (vilket vi inte är säkra på än),  är den definitivt inte lämplig att bränna stengods i….  Då kan man byta hela styrsystemet inklusive givare, givarkabel m.m.   men den kostnaden överstiger nog vad den lilla ugnen är värd.   I så fall är det troligen en bättre affär att sälja ugnen och köpa en annan…    Men, vi skall inte måla f-n på väggen än……🙂

Record
8/28/18, 9:26 AM
#22

Lite fakta om Termoelement.

Termoelement är en typ av temperaturgivare bestående av två från varandra isolerade metalltrådar av olika material. I ena änden, mätpunkten (ofta benämnt "varma lödstället"), är de två trådarna sammanfogade så att de har elektrisk kontakt med varandra. I andra änden är de anslutna till ett mätinstrument för elektrisk spänning.

Då en metalltråd passerar genom en temperaturskillnad uppstår en termoelektrisk spänning (Seebeck-spänning) över den, dess varma och kalla ände kommer då att få olika elektrisk potential beroende på temperaturskillnaden men delvis också på de absoluta temperaturerna i de båda ändarna. Olika material ger olika spänningar. Genom att välja två trådar av olika material och sammanfoga dem i mätpunkten (de får alltså samma potential där) uppstår alltså en potentialskillnad mellan de båda ändarna, vilken är mätbar med mätinstrumentet. Om temperaturen i mätinstrumentet (ofta benämnt "kalla lödstället") är känd och sambandet mellan temperaturskillnad och spänning för de båda materialen är känt, kan man med hjälp av en formel räkna ut temperaturen i mätpunkten, en uppgift som numera sköts av mätinstrumentet.

Spänningen från ett termoelement är liten (typiskt några tiotal mikrovolt per grad temperaturskillnad), därför krävs att mätinstrumentet är känsligt.

Ibland hör man den felaktiga benämningen termokopplare vilket är en anglicism som kommer från den engelska benämningen thermo couple. (couple betyder här par)

Termoelement tillverkas i ett antal standardmaterial. I många fall är materialegenskaperna så bra att man kan anta ett enkelt linjärt samband mellan spänning och temperatur. Detta samband brukar kallas Seebeck-koefficienten.

Den vanligast förekommande typen av termoelement är trådtermoelement av typen K. De består av två ledare: Chromel (en nickel-krom legering) och Alumel (en nickel-aluminium legering). Kring rumstemperatur är elektromotorisk spänning för kombinationen chromel/alumel ungefär 41 µV/°C.

Spänningen uppstår inte i mätpunkten, utan beror på temperaturskillnaden mellan de båda ledarnas ändar. Man kan därför inte skarva ihop ett termoelement med en kabel av annat material utan att orsaka mätfel ifall det också finns en temperaturskillnad längs den påskarvade kabeln.

Se även[redigera | redigera wikitext]

Externa länkar[redigera | redigera wikitext]

ler
8/28/18, 9:39 AM
#23

Bra inlägg. Därför skall man ju endast använda dom från fabriken medföljande kompensationskablarna.

Bo§e
8/28/18, 1:51 PM
#24

#22:  Ja, det var en uttömmande förklaring.

Jag har bara en liten invändning:     Här står:    >>Den vanligast förekommande typen av termoelement är trådtermoelement av typen K >>    ….vilket säkert  stämmer inom industri- och laboratorievärlden,  men som  inte stämmer i dagens keramikvärld, där stengodset numera är dominerande, och därmed Typ S.  

"K"-system var vanliga "förr i världen",  när lergodstillverkning var mycket mer utbredd. Ugnarna kunde då vara märkta "max 1100°C eller "max 1200°C,  och en stengodsugn, med mätsystem "Typ S", fick man betala extra för….  Stengods var då ingen självklarhet, som idag (i alla fall i Skandinavien). 

Idag är "Typ S" det dominerande europeiska mätsystemet hos keramikugnar.    

Ugnar för glas- och porslinsmålning, och även glasfusingugnar har fortfarande ofta "Typ K",  eftersom här inte behövs  något mer hållbart.

  Men, vissa engelska ugnar  (men inte alla)  kan dock vara försett med "Typ R",  som ligger mycket nära "S",   och en "R-givare" går inte att med ögat skilja från en "S"-tråd……detta är förrädiskt, och har skapat en hel del förvirring genom åren,  när en givare skall bytas, eftersom en förväxling innebär felmätning åt det ena eller andra hållet…   En R-ugn som av misstag fått en S-givare kommer att överbränna, medan en S-ugn som fått en R-givare kommer att underbränna….och eftersom okunnighet oftast råder, skyller man då  felvisningen  på "något annat",  och felsökningen kan bli en dyr och frustrerande  följetong…..    Som tur är, är "R" inte alltför vanligt numera,  men man måste vara på sin vakt,  så att man säkert håller isär de här två systemen.

#23:    Ja….jag undrar hur många termoelement världen runt,  som är anslutna med en "lampsladd"…..?……och att man inte är nöjd med funktionen,  och skyller på "kass utrustning"…..

Upp till toppen
Annons: