Annons:
Etikettmedlemmar
Läst 1274 ggr
[rolnor]
2018-08-22 23:06

ezlin

Kul med ny skribent på forumet! Undrar vad du har för bakgrund, jag får intrycket att du kan mycket kemi/teknik, gör du egen keramik också?

Annons:
ezlin
2018-08-23 14:12
#1

Jag har studerat bla fysik, kemi och geologi och är mycket intresserad av åtminstone delar av dessa ämnen. Min praktiska erfarenhet av keramik är mkt begränsad men jag har stött på några böcker som tar upp glasyrkemi och blivit intresserad av det. Färger tycker jag också kan vara ett härligt område. Jag tänkte jag skulle se om jag kunde bidra med lite naturvetenskaplig input samtidigt som det är kul att läsa om och försöka göra en vetenskaplig tolkning av effekter som jag inte varit medveten om och kanske särskilt de som är oväntade. Ev kan jag tänka mig att göra några insatser som volontärkonsult för konstnärer som vill ge sig på att formulera eller formulera om glasyrer men tycker att stökiometri (räknande på kemiska proportioner heter faktiskt så) verkar besvärligt. Jag har all respekt för praktiska erfarenheter men kommer nog att tala (försiktigt) klarspråk om sådant som jag ser som missuppfattningar, fel eller dumheter så risken finns väl att jag trampar någon lättstött person på tårna. Jag bor i Östergötland.

nyfikennovis
2018-08-26 06:27
#2

intressant! kul! välkommen!

Upp till toppen
Annons: