Glasyrer/glasering

Glasyrproblem

2018-08-25 14:06 #0 av: IndieAnna

Hej!
Denna vita glasyr funkar bra på alla mina leror förutom denna, en ny bygglera som är mkt chamotte i och som jag såg nu passar bäst till att bygga stort med....men varför blir glasyren så här? Vanligaste orsaken?
Chamotten? För låg temp? Tänkte göra lite tjocka större fat av den med bot glasyr på men kanske får ha den till skulptur istället... ?
🤔

Anmäl
2018-08-25 14:08 #1 av: IndieAnna

Vit glasyr, ej bot glasyr . ...
(Jag gjorde utan slät med gummisken )

Anmäl
2018-08-25 20:44 #2 av: ler

För tjockt glaserat. En sådan normal vit,förmodligen Zirkon glasyr har stor ytspänning så den vill dra ihop sig. Och så finns det ju ingen som helst anledning att släta ut ytan, den smälter ju ut förhoppningsvis.

Anmäl
2018-08-26 16:46 #3 av: ezlin

Snygg mönstereffekt men givetvis tråkigt att få fel resultat.

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.