Annons:
Etikettermaterialråvarorleror
Läst 2004 ggr
Simon.haggbom@kolsvart.se

Bats i plast?

Så less på "bats" (kan inte komma på det svenska namnet) som är i trä… Vill ha plast och undrar nu om någon har över och vill sälja eller vet vart jag kan köpa. Skivan är 34cm så är bälk typ 14 inch varianterna. Kollat på typ speedball men hittar inga som säljer i sverige. Skulle behöva 5 iaf… tips? Har en roderveld max 30..

Annons:
[SkansensKrukmakeri]
2018-08-25 20:44
#1

Vi tillverkar våra bats själva till en bråkdel av vad det kostar hos återförsäljarna. Köp 11 mm spånskiva av bra kvalitet dvs ganska hård. Köp en stuvbit badrumsmatta, (homogen golvmatta) och kontaktlim och vips har du många bats som håller superlänge! Tom bättre än de flesta på marknaden…

[SkansensKrukmakeri]
2018-08-25 20:49
#2

Med golvmatta menar vi givetvis sådan som man limmar på golvet i stället för klinker…än en gång…j-ligt bra!!!

Simon.haggbom@kolsvart.se
#3

drejskivan är jämn… baten känns jämn men ändå blir de vobel så är så less får ibte till trä varianter bra. vill ha fabriksgjorda

[SkansensKrukmakeri]
2018-08-25 21:55
#4

Hmm…fabriksgjorda som finns på marknaden är inte ett dugg bättre…om  du gör som jag sagt, och är noggrann,  så blir det bra!

[SkansensKrukmakeri]
2018-08-25 22:10
#5

Jag ska tydliggöra. Trä rör sig beroende  på fukt och temperatur. Spånskiva är en lim/träprodukt som är relativt styv i mindre storlekar. Om man dessutom limmar på en plastmatta så har man en bat som håller mycket länge. Jag har även gjort bats  av 16 mm spånskiva som hållit i 20 år vid det här laget.

[rolnor]
2018-08-26 01:25
#6

Cebex har plastbats, dom fanns förr inte med i sortimentet på nätet så man fick fråga. Tror dom är dyra tyvärr.

Annons:
Bo§e
2018-08-26 02:02
#7

#6:  Ja,  du tänker nog på Brent's "plasti-bats".   Finns i 30,  35,  40,  45 och 50 cm diameter.  Lätta att borra egna hål i, om det behövs.  Grängade på översidan.

[rolnor]
2018-08-26 12:10
#8

Bosse minns du vad dom kostar? Har för mej att det är hutlöst. Mina passade direkt på min Brent CXC.

Bo§e
2018-08-26 12:56
#9

#8:   Minns inte på rak arm….har ju varit pensionär ett tag nu, och inte hållit mig uppdaterad….    Här får man ringa och fråga.    Men som nämnts ovan är de inte alldeles billiga.    Men det beror förstås på hur man räknar,  eftersom de håller  "i evighet".    Hålen kan visserligen bli litet nötta efter lång tids användning, men det är ju hur lätt som helst att borra nya.

Plasti-Bats bör dock inte läggas på ugnen……😮🙂

Bo§e
2018-08-26 16:39
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#10

Min personliga favorit är Drejplattor av vanlig obehandlad spånplatta.  Har "alltid" använt sådana.  Bild 1 visar en del av mina gamla plattor, varav några är väl över 40 år gamla och ingen är nyare än ca  20 år.  Vilka som är äldst eller yngst går inte längre att se.  Med tiden blir plattorna "impregnerade" av lera, och jag tycker att de blir bättre och bättre med stigande ålder.  De flesta är 16 mm tjocka.

Man börjar med att dreja en "ring" (se bild 2).  Ringen skall inte göras högre än ett par cm eller däromkring.    Drejplattan fastnar effektivt och omedelbart mot ringen, efter att jag först fuktat drejplattan och "ringen" en aning (inte för mycket), snabbt med "våt hand".   Den fastnar sedan ordentligt i och med att man slår fast lerklösen.  Plattan med det färdiga alstret lossas lätt genom att man sticker under en pinne eller liknande och  "bänder till"  litet.  Lossnar med ett "plopp".   Den drejade  "ringen" kan användas hela dagen, eller längre, om man täcker den med plast till nästa dag.  Ringen stabiliseras en del efterhand, och känns stadigare ju längre man använder den…

Jag har aldrig funnit någon anledning att göra detta på något annat sätt….

ler
2018-08-27 13:00
#11

Ja Bosse det är också min erfarenhet. Gipsplattor tycker jag att även de kan funka ganska bra. Jag drar min krukmakarnål på tvärs genom lerringen så innesluten luft kan komma ut då fastnar plattan lättare tycker jag.

Bo§e
2018-08-27 13:15
#12

Om man jobbar med drejmått,  bör man först dreja några "fria" former,  och därefter ställa in drejmåttet, eftersom en nydrejad  lerring sänker sig en aning - eller kan sänka sig en aning -  just i början, innan den hittat sin stabila höjd……..

Susanne Sundström
2018-08-28 06:59
#13

#12 Tack det har jag lärt mig den hårda vägen. Jättebra att du skriver det som tips.

//Susanne Sundström

Annons:
busan
2018-10-24 02:43
#14

Är också ute efter bats. Och en spånskiva i rätt kvalitet är säkert lätt och rätt billigt att få tag på men vad kan det kosta att få de rundskurna i önskade mått? Förslag på billig träfirma/brädgård i Göteborg? ☺

Bo§e
2018-10-24 09:05
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#15

16 mm spånskivor (bilden) finns på många byggmarknader mm.   Som ritmall kan man t.ex. använda kastrullock, tallrikar, kokkärl mm.   Rita upp cirklar på plattan,  och en sticksåg av billigaste sort  (bilden)  duger bra att såga med.   Om man råkar såga ett litet "hack" någonstans spelar ingen roll…..det blir ändå bra drejplattor….

grostorp
2018-10-24 21:04
#16

Är det ingen som har provar med formplyfa? Borde gå. Har dock inte provat själv.

busan
2018-10-25 01:49
#17

Jo då, jag har en trött sticksåg, och vet hur ta ut olika önskade mått, men undrade bara lite lätt om någon visste vad kostnaden kan vara hos en "brädgård" att få det tillskuret.😉 Svindyrt förstås! Problemet för mig är att få spånskivan hem med en liten bil. Tänker kostnaden frakten vs tillskurna bats att hämta.

Bo§e
2018-10-25 04:28
#18

Jo, jag förstår det dilemmat.  Skivorna är ju stora.  Vissa virkeshandlare kan säkert hjälpa till att dela upp skivan/skivorna, åtminstone  i några lagom stora "bilvänliga" bitar….  Du får ringa runt och kolla upp den möjligheten…..

osv
2018-10-25 12:56
#19

Instämmer om att spånskivor är det bästa. Sätter dem direkt på skruvhuvudena. Ifall de har slagit sig lite kan du lägga en liten klick lera under. Busan: Du kan ju be dom kapa plattan i 2-3 bitar för att få in det i bilen. Brukar inte vara något större påslag.

busan
2018-10-25 19:05
#20

😁😁😁 Så långt tänkte ju inte min annars så smarta hjärna! 😉 Klart att några skär i skivan för transport är ju en baggis! 👍

Annons:
Upp till toppen
Annons: