Annons:
Etiketterglasyrerglasering
Läst 1238 ggr
Iberg
8/28/18, 3:02 PM

Samma glasyr med olika resultat

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3

Hej! Har just glasyrbränt lite stengods, en del på en svart lera och annat på en vitgrå. Som syns på bilden med radikalt olika resultat. Den svarta fick väldigt skrovlig yta, iofs rätt intressant men inte så trevligt för kanter på muggar etc. Vad i godset beror det på månne?

@bergkeramik

Annons:
ler
8/28/18, 3:17 PM
#1

Kan kanske vara gaser från mangan i leran

Iberg
8/29/18, 8:54 AM
#2

Tack ler! Men hur undviker jag att det händer igen i så fall? Kan man glasyrbränna utan glasyr och sen med? För att få ut manganet först menar jag …

@bergkeramik

ler
8/29/18, 9:02 AM
#3

Ja det kan gå men glaseringen blir besvärlig. Du kan ha i glasyrlim eller tapetklister i glasyren så den fastnar bättre och blir tjockare i konsistensen. Eller så kan du värma skålen försiktigt till 80 grader eller lite mer så kan du spruta på glasyren och då avdunstar vattnet så att glasyren inte rinner bort, ha då gärna 1 % bentonit i glasyren. Lycka till.

Bo§e
8/29/18, 3:19 PM
#4

Om man först lägger på en ljus engobe där det skall glaseras,  kommer glasyren inte i direktkontakt med den här oxidrika ytan,  och då kan det fungera mycket bättre…..

ler
8/29/18, 3:40 PM
#5

Ja det är nog den bästa lösningen. Nu vet jag ju inte om det är normal manganoxid eller manganspinell i leran men är det oxid så avgår gaserna upp till 1080 grader så skall man nog bränna till det även om det ligger en engobe på leran. Men jag kan föreställa mig att det är en spinell som är mera stabil och då borde du kunna skröja som normalt. Nu är det ju inte säkert att det är det som är felet så jag rekommenderar dig att prova en annan glasyr eller att du gör glasyren lite mer lättsmält genom att tillsätta en fritta, eller en transparent lättsmält glasyr eller kanske zinkoxid. Fritta eller glasyr 10% zinkoxid 5-10%

Iberg
8/29/18, 10:31 PM
#6

Tack för goda råd Bosse och ler! En skål hade jag lagt lite engobe på innan skröj delvis - de engoberade partierna blev bra. Nu har jag redan sköjat ett stort föremål av den svarta leran, men testar med engobe innan jag glaserar.

@bergkeramik

Annons:
@ceramicjourney
8/30/18, 11:15 PM
#7

Jag kanske är ute och cyklar men brukar det inte vara svårt att få en engobe att fästa bra på redan skröjat gods?

ler
8/30/18, 11:27 PM
#8

Ja och nej. Om man gör engoben så den funkar till det så kan man. Ta exempelvis lera 1027 som är en plastisk lera och tillsätter några % krita och 5 % borax och några % av en tidigt sintrande lera så funkar det fint, jag har inte skrivit hur mycket av varje men det får man experimentera sig fram till så det passar just den egna leran, men 5 % borax är super Jag har engober som fastnar på våt lera och torr lera och bränd lera. Engober är ett mycket omfattande kapitel men också kul

@ceramicjourney
8/31/18, 3:30 PM
#9

👍

Upp till toppen
Annons: