Keramikugnar

Erfarenheter av Rohdes Ecotop serie?

2018-08-30 12:49 #0 av: HornHast

Har nu efter mycket om och men tyvärr fått acceptera att jag ej kommer kunna driva min 40 liters ugn hemma, har allt för klena uttag och ingen möjlighet att säkra upp, finner heller inte nån annanstans att ha ugnen tillsvidare, riktigt trist..

Kikar nu därför på en sprillans ännu mindre ugn som jag ska kunna leka med tills jag flyttar dit bättre förutsättningar finns för större ugn.

Rohdes Ecotop serie ser lovande ut på papper, 20liters versionen ska enligt tillverkaren nå stengodstemperaturer utan minsta problem kopplad till ett vanligt 1 fas uttag på 10 ampere (vad jag har här hemma).

Någon med direkt erfarenhet av denna serie ugnar eller allmänt bara synpunkter på tillverkarens påståenden om prestanda och förbrukning?

Anmäl
2018-08-30 13:15 #1 av: ler

Nej jag har inte erfarenhet av just den ugnen men själv har jag flera ugnar och en av dom är en 16 liters ugn som har en 13 A säkring och den går upp till 1320 grader. Jag kan köra den relativt fort, normalt kör jag med 500 grader i timmen men den kan bränna snabbare om man vill. Så är det kanske inte så viktigt just vilken modell eller vilket fabrikat det är när det gäller sådana här top ugnar. Dom liknar ju varandra, annat är det om man köper dom dyrare kammarugnarna.

Anmäl
2018-08-30 13:29 #2 av: HornHast

Tack för svar, är det då en Naber Top 16/R du har? Har kikat på denna också, där det faller är ju att den kräver 13 A..
Tydligen ska Ecotop serien från Rohdes använda nått nytänk gällande isoleringen vilket medför väldigt låg förbrukning med hög prestanda, även om jag ej har nån anledning att misstro tillverkaren vill man ju vara säker. :)

Anmäl
2018-08-30 14:01 #3 av: ler

Ja det är klart. Hur stor säkring behöver du då till den ugnen?

Anmäl
2018-08-30 14:09 #4 av: HornHast

Ecotop 20 liters versionen ska enligt tillverkaren dra 2,3 kW och behöver då en 10 A säkring, så då är det ju verkligen på håret säkringen håller måttet..

Anmäl
2018-08-30 14:25 #5 av: ler

Ja OK. Min Naber har 3,6 kW så det går ju då inte så bra med 10A

Anmäl
2018-08-30 15:01 #6 av: Bosse Cebex Gbg

Om du har 10A säkring, brukar det normalt gå bra att säkra upp till 13A,  efter att en elektriker konstaterat att husets kablage duger  (dvs att det inte är "urgammalt" eller undermåligt på något sätt).  Det är en enkel åtgärd.   Och då får du litet välbehövlig mariginal.

20 liter och 2.3 kW låter ju ganska betryggande,  men det vore förstås  bra om någon ägare kunde berätta om hur snabbt elementen förbrukas...(?)

Det här med  "nytänk gällande isoleringen"  tar jag med en viss...nej förresten, en stor nypa salt, eftersom jag hört denna fras upprepas gång på gång i åtskilliga decennier, och har därmed blivit litet "immun" mot den sortens "optimism".....   "Lågenergiugnar" har sällan/aldrig visat sig vara någon totalekonomisk och funktionsmässigt  bra lösning, med tanke på hög elementförbrukning och långa svajiga bränningar.   "Optimistvarning" här...!   

Men, som sagt,  20 liter och 2.3 kW  låter ju som ett rimligt volym/effektförhållande, om man bara ser till den faktorn....   Jag gissar dock (magkänsla)  att man bör avhålla sig från kägla 9 och 10-bränningar.....

Anmäl
2018-08-30 16:07 #7 av: HornHast

Tack för svar Bosse!

Ska kolla mer ingående på detta med att säkra upp från 10A till 13A, en elektriker jag talade med sade samma som du medans fastighetsskötaren sa att nått sånt har han aldrig hört talas om, börjar tro att han ej är så värst kunnig gällande el. ;)

Har hittat dessa bilder på både Ecotop 20 och Naber 16/R, antar att det ROHDE syftar på med "nytänkande" gällande isolering enbart är flera lager sådan, hjälper det ens?

De extra 4 literna hade ju varit högst trevligt.. men det kanske helt enkelt är bättre att ändå införskaffa en Naber 16/R då jag vill ha en stabil ugn som kan bränna stengods utan nått potentiellt strul?

Anmäl
2018-08-30 16:35 #8 av: ler

Ja man har ju alltid tidsaspekten med när det gäller isolering av ugnar, går det tillräckligt lång tid så kommer ju värmen genom vilken som helst isolering, det är bättre med lite mer effekt så ugnen går snabbare. Då mister man inte så mycket energi och det är ju du som skall bestämma brännkurvan och helst inte ugnen.

Anmäl
2018-08-30 16:51 #9 av: Bosse Cebex Gbg

Detta med 13A är relativt "nytt" hos oss.   Jag kan inte svara på exakt när det blev tillåtet i Sverige, men det är inte så värst många år sedan.   Om man tittar runt på tvättmaskiner, högtryckstvättar, elsvetsar och annan högförbrukande utrustning, ser man att här numera finns massor av  "13A-apparater" på den svenska marknaden.   Att informationen inte har nått en och annan vaktmästare än,  är nog ganska naturligt.  Du får väl sammanföra "din" vaktmästare med en elektriker, så löser det sig säkert....

Självklart är en tjockare isolering bättre än en tunnare,  men min erfarenhet är att man inte fullt ut kan "isolera sig bort från problemen".  Det är alltför optimistiskt.   Naber 16/R är en personlig "favvis" i de här sammanhangen,  men Ecotop 20 känns inte alltför orimlig.      Men, rent generellt vill jag nog rekommendera att inte pressa en så liten ugn högre än till "kägla 8" eller däromkring.....och det är ju inte så dåligt....      

Anmäl
2018-08-30 17:23 #10 av: ler

Ja det är samma här i Danmark, också bara några år sedan det blev lagligt med 13 A. Kan det vara någon slags EU standard?

Anmäl
2018-08-30 17:40 #11 av: HornHast

Bosse, bara så jag ej missuppfattar nu, du menar att Ecotop 20 skulle du troligtvis ej rekommendera att pressa mer än till runt "kägla 8", medans Naber 16/R skulle kunna pressas upp till kägla 9 och 10 utan problem?

Anmäl
2018-08-30 18:12 #12 av: Bosse Cebex Gbg

#11:   "Kägla 8-tänkandet"  skulle jag nog vilja applicera på alla 230V-ugnar i den här storleken.....de kan av naturliga skäl inte bli några "krutpaket",  och att pressa dem alltför högt i temperatur och värmearbete,  innebär stora påfrestningar, vilket medför högre kostnader i underhåll.      Så det är av något slags "sparsamhetsskäl" som jag avråder från att pressa den alltför högt, även om det naturligtvis "går" att göra det.   Jag manar bara till att ha realistiska förväntningar på den här sortens "små-ugn".

I en jämförelse är 2,6 kW / 16 liter  förstås påtagligt "bättre"  än  2,3 kW / 20 liter, om man tänker bränna stengods.

Oavsett  vilken ugn det handlar om,  rekommenderar jag att börja med en serie kägeltester.  Börja t.ex. med kägla 8, och sätt programmet (tillfälligt) på t.ex. 1230°C. Om käglan står "rätt" efter bränningen, vet du att du skall sätta programmet på 1230°C för att få en "kägla 8-bränning".   Om inte, får du sänka/höja, tills det stämmer, och lägga in den aktuella siffran i programmet.     För att bränna de vanliga "köpeglasyrerna" räcker det med kägla 6-7, och för att skapa ett sådant program får du göra samma test,  fast med andra käglor....osv...tills du hittat rätt programinställning.       På så sätt riskerar du inte att "överpressa" ugnen i onödan, och du får bra koll på bränningarna.    Varefter elementen så småningom slits, får du räkna med att gradvis sänka programtemperaturen efterhand, så att du inte råkar ut för onödiga överbränningar (och ännu högre elementslitage...).        Det här gäller alla ugnar,  men med en liten känslig 230V- ugn blir det särskilt viktigt att ha den här bra kollen på processerna...   

( När det gäller skröj- och lergodsprogram,  behöver du inte göra den här kalibreringen, eftersom de temperaturerna ligger under ugnens "problemområde", där värmearbetets påverkan inte är lika påtaglig )    

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.