Annons:
Etikettkeramikugnar
Läst 1253 ggr
cyanopsis
2018-09-02 08:09

Fortsatt felsökning nabertherm n100 /c8

Hej! Frustrationen över att vår nabertherm n100h med kontroller c8 inte går igång helt och hållet efter allt arbete med den blir bara större och större. Kontrollen har varit på reparation i Tyskland (brända komponenter) och den tycker jag ser ut att fungera bra. Ugnen har fräscha element och visar inte upp några andra uppenbara brister, trots att den är gammal. Ugnen startar nu fint och kör programmet som förväntat ett par timmar, upp till runt 200 grader, men sen stannar den och ger F6, vilket alltså är ett kontrollfel. Jag tänker mig att kontrollens uppgift är att styra när värmeelementen ska sättas på och stängas av, inte så mycket mer, varför jag tycker det är konstigt att den ger detta fel en tid in i programmet, och inte på en gång. Därför undrar jag om det kan vara något annat fel än kontrollen, men som är så otydligt att den ger kontrollfel? Det enda jag varit inne på är termoelementen. I ugnen finns två - en går till kontrollen och en till själva nätdelen och ett kretskort där. Den till kontrollen ger respons på värme och verkar ok. Den andra förstår jag inte riktigt syftet med eller ens hur den är byggd. Ett termoelement har ju vanligen två olika metaller i sina ledare, det är därför det är viktigt att de är rättvända i polerna. Detta element har inga indikationer på plus och minus (nabertherm är för övrigt otroligt noga med uppmärkningen i ugnens elektronik) och tittar jag närmre på själva tråden så är det en genomgående tråd utan sammanlödning. Det går ju ihop med det faktum att det inte verkar viktigt vilken pol som går till vilken anslutning. Så, vad är syftet med denna? Lite hjälp med vidare felsökning alltså. Jag skickar upp meddelandet här på forumet, men frågan är kanske riktad till nestor Bosse 😉

Annons:
cyanopsis
2018-09-02 08:28
#1

Kan svara på min egen fråga #2, tror jag, efter att ha hittat en tråd här på forumet. Det andra termoelementet är helt enkelt inte ett termoelement, även om den ser identisk ut, utan en smältsäkring som ska gå av vid en viss temperatur för att inte ugnen och huset ska brinna upp om något skulle fela. Låter helt rimligt! Men huvudfrågan kvarstår!

Bo§e
2018-09-02 12:48
#2

#1:    Ja, det är en smältsäkring.   Om tråden är av guld, är den avsedd för lergods (1060°C).   Om den är av platina är det en stengodssmältsäkring (brukar vara 1350°C).     Sådana smältsäkringar var aldrig standard på Naberugnarna, utan måste ha monterats som frivilligt tillbehör av en tidigare ägare.    Om du nu har en någorlunda modern digital styrning, behövs inte den här smältsäkringen, eftersom styrningens egna säkerhetsfunktioner täcker in alla driftstörningar ……

Problem med termoelementet tror jag inte riktigt  på, eftersom sådana störningar brukar ge  felkoderna  F3 (avbrott)  och F4 (felkopplat, polvänt).    

"Ugnen stänger av efter några timmar":  Jag tänkte först…..aha, dörrkontakten….men, då borde du inte fått felkoden F6  (brukar normalt ge F1).  

Kanske en dålig transformator värmer upp styrningens innanmäte så mycket, att det "kalla lödstället"  får värmeslag, och säkerhetssystemet "kickar in" efter ett tag….?  Den sortens fel kan ge F6-relaterade felkoder.    Detta är nu bara en spekulation (av många),  och jag PM:ade dig nyss en kontaktuppgift där du kan få kompetent hjälp att gå djupare i problemet…..

cyanopsis
2018-09-02 22:31
#3

Tack Bosse, för ditt svar och tack för referensen! Innan jag tog vidare kontakt ville jag samla lite mer data så jag satte åter igång ett program. Denna gång fastnade kontrollenheten på en temperatur, stannade bränningen och gjorde knapparna obrukbara. Efter omstart var hela alltet dött! Istället för att själv gå och dö började jag rikta min uppmärksamhet på säkringarna. Bytte säkring, inget hände. Drog ut huvudströmbrytaren och tog en kaffe. När jag kom tillbaks och satte på den igen så startade enheten upp men den blinkade lite ibland på displayen. Tryckte med fingret på säkringshållaren och displayen gick av och på ännu mer. Skruvade därför upp allt och lödde bort säkringshållaren och mycket riktigt var den ärgad. Bytte till nu hållare och precis nu är vi i slutminuterna av ett glasyrprogram upp till 1050 grader, 6 timmar senare! Äntligen! Apropå smältsäkringen - jag tycker det mesta tyder på att den är original. På plåten där där givarna sitter monterade är det stämplat B1 och B2 (samt TS inom patentes efter B2) och på kablarna till båda dessa finns gummiringar som trätts dit där bokstäverna är tryckta. Det hela ser verkligen original ut.

Bo§e
2018-09-03 09:09
#4

Bra att det ordnade sig…..så glappkontakten orsakade F6  (internt fel i "dosan")……ja, det är ju logiskt…..🙂

Smältsäkringen:   Ja på din beskrivning låter det definitivt som en originalinstallation.   Kanske ett "på-begäran-tillval"….?   

Jag har däremot sett andra äldre Naberugnar som haft två normala temp.givare, och där den ena varit kopplad till en liten elektronisk mätenhet (ett litet extra kretskort),  som "klipper" vid en viss önskad temperatur…helt oberoende av övrig styrning.   Kan det vara en sådan installation du har, och att "någon" av misstag bytt den givaren mot en smältsäkring….?  Obs!  Detta var bara en spekulation och undran….!

🙂

cyanopsis
2018-09-03 21:18
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Skickar med lite bilder! Givarna är som sagt identiska, med skillnaden att det på anslutningsdelen inte sitter någon indikation på vad som är plus och minus på B2. Kablarna går till huset för inkommande frefas, på ett separat kort. Hade man kunnat lista ut vad TS stod för så kanske det skulle klarna.

cyanopsis
2018-09-03 21:18
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6
Annons:
cyanopsis
2018-09-03 21:18
#7
Bo§e
2018-09-03 21:37
#8

Ok,  efter att ha sett bilderna klarnar det en hel del…..   B2 är helt klart en smältsäkring   (TS betyder säkert "temperatursicherung").   B2:s två blå "vanliga" kablar skvallrar också om att detta INTE är ett termoelement, utan en vanlig krets som kan brytas om säkringen helt enkelt smälter.  Kortet som kablarna går till, är nog en helt vanlig reläfunktion, som påverkar den ena av ugnens två kontaktorer.

Termoelementets anslutning:  De två kablarna (röd + och vit -) är lätt igenkännbara kompensationskablar för mätsystem  "Typ S",  med rätt färger,   och polariteten är uppmärkt på "sockerbiten"…..precis som det alltid skall se ut vid en sådan här installation.   

Allt ser väldigt orört och snyggt ut, tycker jag.

Bo§e
2018-09-04 11:22
#9

Jag är inte tvärsäker, men jag anar att din ugn från början hade en analog styrning  (kanske en "TP-1" ),  och då är det ju befogat med en sådan här smältäkring som skydd mot "härdsmälta".    C8:an har en rad säkerhetsfunktioner, inklusive övertemperaturskydd,  så egentligen är smältsäkringen överflödig nu….men den gör ju heller ingen skada, nu när den ändå finns…..

Om du jämför ugnens tillverkningsår (syns på typskylten)  med C8:ans tillverkningsår (har för mig att de första siffrorna i C8:ans tillverkningsnummer på baksidan anger årtalet),  kan jag - nästan 🙂-  slå vad om att C8:an är av senare datum än ugnen…

Med den "dubbla säkerhet" som du nu har,  kan man säga att C8:ans säkerhetsfunktioner skyddar smältsäkringen…..🙂….men det gör ju inget….

Upp till toppen
Annons: