Annons:
Etiketterformadekorera
Läst 2320 ggr
IndieAnna
9/5/18, 7:21 PM

Tips på grå-lila

Hejsan! Jag har fått en beställning på en vas och helst vill hon ha den mätt och grålila…. Har en grå fin lera och tänkte prova den men hur kan man få lite snygg lila färg på? Eller snarare att den grå färgen går åt lila kanske? Har aldrig jobbat med lila för det är INTE mim favorit 😁😁 Färgkropp och pensla på? Någon oxid som ger lila ton?? Tar gärna emot förslag o idéer!!! 💜

Annons:
Skabbekatten
9/5/18, 8:14 PM
#1

Jag skulle nog ha färgat in din gråa leran med en liten mängd lila färgkropp och göra en engobe av den och sedan låta den vara oglaserad.

IndieAnna
9/5/18, 8:50 PM
#2

Åh smart! Tack!

[rolnor]
9/5/18, 9:49 PM
#3

Jag har dåliga erfarenheter av såna specialönskemål, mina kunder har blivit besvikna när dom ser det färdiga resultatet. Bättre då göra sånt man själv gillar och använda glasyrer man behärskar.

Bo§e
9/5/18, 10:06 PM
#4

Man kan göra en provserie med varianter kring den tänkta färgen,  och sedan låta kunden välja bland provbitarna.    Det ökar kundens förståelse för vad som är realistiskt att förvänta sig…      Och….kanske kunden gör ett alldeles överraskande val……🙂

ler
9/6/18, 9:58 AM
#5

Jag tänker på vilken temperatur skall du bränna på och sintrar leran helt? det är ju en vas som skall var tät tänker jag. Så den skall väl glaseras inuti? Så då skulle jag glasera med en transparent glasyr inuti. Och utanpå skulle jag om det är stengods välja en kalkmatt glasyr som jag färgade in med tenn-krom pink stains 10% och så för att få den lila så tillsätter man 0,2-1% kobolt eller koboltsilikat, och 2% tennoxid för att stabilisera stainsen, vill man ha den lite grå så finns det ju olika gråa stains, mörka och ljusa, och det borde vara nog med ca. 1%. så behöver man ju heller inte glasera hela vasen om man vill ha spelet mellan lera och glasyr. Det finns så klart andra alternativ så som manganviolett, kobolt-lila, nickel-lila, tenn-krom-bor stains och så vidare. Möjligheterna är många.

Carina Kristensson
9/6/18, 10:23 AM
#6

Tyvärr har jag inte inte något som helst tips IndieAnna. Jag är bara en glad amatör som har sååå mycket att lära! 😊 Den här sidan är såååå fantastisk! Förlåt att jag ställer en fråga i din "tråd"… Ler; Måste man glasera vaser invändigt för att de skall hålla tätt? Jag trodde att stengods höll tätt utan glasyr? (jag har satt in ett antal oglaserade vaser i ugnen nu… 😱) Mvh Carina

Annons:
ler
9/6/18, 10:29 AM
#7

Det kan ju vara så att leran sintrar helt men dom flesta stengodsleror har en liten vattenupptaging och då kan det ju på sikt gå galet. Man måste fråga leverantören efter ett tekniskt datablad så man är säker.

Månvind
9/6/18, 11:41 AM
#8

här är en fin transparent grålila kon 6. har inte provat den själv men den ser intressant ut. 

https://glazy.org/recipes/10886

Do not go where the path may lead, go instead where there is no path and leave a trail. /R.W.Emerson

Carina Kristensson
9/6/18, 1:12 PM
#9

Tack Ler! Fuktringar på bordet vill man ju undvika. Nästa omgång blir glaserade inuti! Tack!

Bo§e
9/6/18, 1:36 PM
#10

#7:   Ja,  och tittar man på databladen, upptäcker man att det faktiskt är ganska få stengodsleror som har så litet som  0 %  vattenupptagning, dvs anses helt "täta"…

Och det blir ju litet extra kritiskt med just vaser, eftersom de står fyllda med vatten under så lång tid….dvs vattnet får tid att krypa genom godset….

[rolnor]
9/6/18, 1:56 PM
#11

Men porslin blir det helt tätt, garanterat?

ler
9/6/18, 1:59 PM
#12

Om det är rätt bränt så ja och om det är riktig porslin och inte någon av dom där lossas porslinerna som är framtagna för att man lätt kan dreja med dom.

Bo§e
9/6/18, 2:06 PM
#13

#11:   Man skall nog inte ha en generell "övertro" på porslinslerors täthet heller.  Särskilt de vitaste sorterna, dvs  de som har mindre ljusgenomsläpplighet.   De mer ljusgenomsläppliga sorterna har större chans att bli helt täta (men då är de mindre vita).   Men om absolut täthet är ett måste,  bör man nog studera databladen även här…..

#12:  Instämmer här.    De plastiska porslinslerorna är alltid en kompromiss,  dvs man har gjort avsteg från vissa egenskaper för att vinna någon annan önskad egenskap, som drejbarhet i det här fallet….

Annons:
Giema
9/10/18, 11:16 AM
#14

Cebex har snygg färdig lila glasyr, varför kludda med färgkroppsfärger och annat till bara rn sak, som du ändå inte vill ha sen. Tips syrenblå 5555 eller lavendel 2504 eller 2442 eller 2450 Du kan ju köpa så lite som 100gr x antal

ler
9/10/18, 12:42 PM
#15

Varför göra en vas själv? Och kludda med lera, det finns säkert färdiga lila vaser.

Giema
9/11/18, 7:00 AM
#16

Så oförskämt av dig #15

ler
9/11/18, 7:28 AM
#17

Det är väl inte oförskämt, ju bara en logisk följd av ditt resonemang. Och skall absolut inte uppfattas personligt negativt.

IndieAnna
9/11/18, 5:53 PM
#18

Tack för alla svar och råd. Kunden är en kär vän, hon undrade snällt om det gick att få den grå-lila så jag undersöker saken i entusiasm och glädje och ser det som en rolig utmaning för mig själv. Skulle inte göra ngt jag inte känner för och jaf vill att hon ska bli möjd annars får hom välja ngt annat av mina grejer som hon redan sett och tycker om. Kommer göra små muggar som tester och det där med lila är nog ek jätteviktigt så jag börjar med att testa med min grå lera o lite olila oxider. Sen oglaserade utanpå Hälsn. Anna😊

ler
9/12/18, 8:46 AM
#19

Om du gör engobe av din egen lera så tycker jag du skall köpa ett lila stains som är lila även som råmaterial. Och så tycker jag även att du tar varje prov och lägger på leran som dom är, men så också ta dom proven och tillsätter 10-30% av en fritta eller en transparent glasyr så ser du vilken skillnad det gör. Hoppas det blir fint.

Upp till toppen
Annons: