Annons:
Etikettkeramikugnar
Läst 1854 ggr
aninma
9/9/18, 1:02 PM

Keramikugn i ouppvärmt förråd?

Försöker få ihop en liten verkstad men har brist på utrymme. Funderar därför på om det skulle gå att köpa ett enkelt trädförråd att ha en mindre "nybörjarugn" i.  Det som bekymrar mig (om jag löser allting annat med el, avstånd till väggar och lämpligt golv etc) är att det ju kommer en vinter… Kan man förvara en ugn i ett förråd där det blir frysgrader? Och går det att bränna i ett utrymme där temperaturen ligger under noll? Är ny på det här med vad en ugn klarar av.

Tacksam för information och goda råd!

Annons:
Bo§e
9/9/18, 1:16 PM
#1

Frysgrader är inga problem,  så länge det är torrt, och inte regnar in…     

Om det är riktigt kallt, kan dock instrumentet registrera ett minusvärde (händer ibland),  och då startar inte ugnen….men det enda man då behöver göra är att värma toppen av givaren några grader,  t.ex.  med en tändare, eller varmluftspistol om man inte når den.  Sedan är det bara att göra "omstart". 

Kondensfukt som kan bildas i kalla utrymmen  är inte bra för elektroniken i ugnens styrning.   Därför är det bra om styrningen lätt kan pluggas loss, så att man kan förvara '"dosan" inomhus när ugnen inte används.  Välj en ugn med "plug-in-styrning".

aninma
9/9/18, 5:37 PM
#2

Tack Bosse! Då kan jag nästan köpa ugn nu. Underbart :)

Jessika
9/26/18, 7:17 AM
#3

Jag hade ugnen i ett förråd på gården under flera år, det gick jättebra! Lite kallt att packa bara tidvis :) men har man inget alternativ så fungerar det iaf.

aninma
10/15/18, 6:47 AM
#4

Tack Jessika!

Upp till toppen
Annons: