Annons:
Etikettkeramikugnar
Läst 881 ggr
HornHast
2018-09-22 20:25

Fundering.. Halvera en 40 liters ugn!?

Hejsan alla goa och glada!

Jag har ju haft tanken att köpa en mindre ugn då jag ej har möjlighet till mer än 13A (möjligen 16A) i uttagen där jag nu bor, men verkar tyvärr ej lätt att finna en begagnad så liten ugn..

Tänkte därför (kanske en väldigt dum ide) att jag för tillfället lätt borde kunna halvera min nuvarande 40 liters ugn (3,3kW)..

Ugnen har ju 2 element, ett övre och ett undre, om jag kopplar ur det undre och fyller upp ugnen underifrån och upp med eldfast tegen (skärt för att passa tajt) till häften eller lite mer så blir ju ugnen på typ ca 15-20 liter, och kommer iofs bara dra ~1,7kW med ett element?.. vilket antagligen ej lär räcka för att effektivt komma upp i stengods temp.. men om jag beställer ett uppgraderat element till min ugn på lite över 10A (kanske 13A eller strax över) så borde det väl ändå i teorin funka..

Är jag helt ute och snurrar nu, eller är detta bara man räknar bättre påt en faktiskt genomförbar ide? :)

Annons:
ler
2018-09-23 09:20
#1

Om du beställer ett nytt element som är beräknad till den önskade effekten så går det ju, oftast är problemet med så små ugnar att få plats med den mängd element som krävs för att få en hållbar ugn. Man kan också minska på kraven och ta ett element som har stor värmeutstrålning i förhållande till elementets samlade yta, då tar det mindre plats men går sönder snabbare. Du kan se på Kanthals hemsida där finns det tabeller på elementens motstånd och annat man behöver för att räkna ut hur mycket tråd man skall ha. Till en så liten ugn kan du utan problem spola elementen själv.

Bo§e
2018-09-23 11:29
#2

Ja, det är precis som Ler säger.  Med begränsning till ett enda elementspår, tvingas du nog räkna fram ett element som har en hög ytvärmefaktor, och som därför inte kommer att hålla så bra…..   Det blir problem med att få plats med rätt mängd av rätt tråd, helt enkelt.       Du fick nyss ett PM…

Upp till toppen
Annons: