Annons:
Etiketterglasyrerglasering
Läst 1746 ggr
polkadot
2018-09-23 11:18

Infärgning av glasyrer

Hej på er!

Jag försöker få fram olika varma, lite mustiga glasyrer i grå/beige färgskala, gärna med lite liv i. Tänker att jag skall ha två grundglasyrer och färga in dessa med färgkroppar och oxider. Började prova med färgkroppar. Som basglasyrer har jag använt mig av "Bosses transp.blanka" och "Coopers 136". Bränt i 1240 grader i "vanlig" ugn.

Resultatet blir bara så himla "blaskigt"… proverna är gjorda med 4, 6, 8% färgkropp. 

Gör jag något fel? För lite färgkropp? För hög temperatur?  Mindre bra basrecept? Vad kan jag göra istället?

Ja, som ni märker är jag väldigt villrådig, men vill inte ge upp ännu. Finns det någon som har något förslag på hur jag kan gå vidare så är jag evigt tacksam! 

Katarina

Ps. Tyvärr är den sista bilden upp och ner. Lyckas inte få ordning på det…. Ds

Annons:
Ulla
2018-09-23 13:04
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Hej! Jag vände på bilden åt dig. 🙂

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

polkadot
2018-09-23 14:10
#2

Tack snälla!!! 😁😍🌸

Bo§e
2018-09-23 14:21
#3

Det finns säkert "utrymme" att öka mängden färgkropp, kanske upp till 10-15%,  men var den gränsen går (dvs glasyren smälter sämre) får man testa sig fram till.   Men det är inte säkert att den "blaskighet" du nämner försvinner för att pigmentmängden ökar.

Om man tillsätter en liten mängd tennoxid, kanske 0,5 - 1,0 - 1,5%,  blir glasyren mer opak, och samtidigt klarare i färgen (men förstås litet ljusare).   Prova först detta med de procentsatser färgkropp som du tidigare prövat (4-6-8 %), så att inte den totala pigmentmängden blir för stor (dvs glasyren smälter dåligt).

Det finns förstås fler, mer komplicerade problemlösningar, men detta skullle kunna vara ett enkelt sätt att komma framåt……

ler
2018-09-23 15:45
#4

Mitt förslag är att om du vill ha jordfärger med lite liv i så ta en transparent och tillsätt 20% dolomit eller mera om glasyren tål det, och så lite rutil eller titandioxid, så slopar du färgkropparna och färgar in med järn, mangan och andra oxider. Prova också gärna att tillsätta krita, talk och wollastonit till glasyren och som Bosse skriver något lite tenn kan ibland ge fina resultat. Färgkropparna är inte lämpliga till alla glasyrer. Ett annat problem du har är att du glaserat för tunt.

ler
2018-09-23 16:31
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Lite exempel på mycket enkla dolomitglasyrer färgade med titan, rutil och oxider

AnnaLow
2018-09-23 22:10
#6

#5 Fina prover och bra tips! En fråga: hänger glasyrerna ihop parvis på något sätt eller är de bara två olika glasyrer på varje bit? Gissar att detta är oxidationsbränning!?

Annons:
ler
2018-09-24 07:34
#7

Två olika på varje bit, och bränt till 1250 grader i elugn

AnnaLow
2018-09-24 09:25
#8

#5Tack! Detta inspirerade mig till att göra en del experiment med mina glasyrer! :-)

ler
2018-09-24 10:39
#9

Jag skulle vilja föreslå att man tar en glasyr som är matt på grund av mycket dolomit, krita, magnesit, talk och wollastonit, behöver naturligtvis inte vara alla på en gång. Och så tar man en bra transparent med lite zinkoxid och gärna litiumkarbonat, så siktar man båda glasyrerna och torkar dom, så kan man snabbt blanda några gram av den matta och några gram av den transparent med olika förhållande mellan dom och tillsätter rutil/titan och önskade färgande oxider eller färgkroppar så får man snabbt många olika resultat, och det blir som vanligt kul att öppna ugnen. Har man produktion så rekommenderar jag att man har för vana att alltid ha med några prov i ugnen så kommer man alltid vidare i sitt arbete med att hitta nya roliga resultat.

polkadot
2018-09-24 11:22
#10

Hej igen och stort tack! Nu har jag två vägar att prova! 🙂

#3 Bosse,  då utgår jag från ditt grundrecept och lägger till tennoxid. 

#4 Ler,   Oj vad många bra förslag. Tack! Kan jag utgå från Bosses recept enligt ovan och höja upp till 20% dolomit?  Minska på något annat? Eller skall jag fortsätta leta efter ett nytt grundrecept som innehåller runt 20% dolomit. Hur mycket rutil respektive titan är lämpligt tror du? Bör jag även bränna i 1250 istället för 1240? Dina prover var fantastiskt fina och är precis det jag söker.  Pulsen går upp! 😃

ler
2018-09-24 11:39
#11

Du kan nog utgå från Bosses glasyr och så provar du helt enkelt att höja mängden dolomit till 20 och ger det inte önskat resultat fortsätter du att höja mängden. Så kan du ta samma grundrecept till den transparenta och stoppa i 5 % zinkoxid och eventuellt 1-2 % litiumkarbonat så har du ju två glasyrer att mixtra med, jag skulle då börja med att ta den matta och färga den och sedan prova med 1 del transparent och 4 delar matt och se vad det blir. Så kan man fortsätta med test av olika förhållanden mellan glasyrerna. Enkelt sätt att arbeta utan formler och sådant. Man skall naturligtvis vara mycket noga med att skriva allting man provar och märka provbitarna på lämpligt sätt. Om man gör större prov på 10 g eller så så kan man ju också torka glasyren och väga upp på nytt och så tillsätta något som man tänker kan saknas i provet.

ler
2018-09-24 11:40
#12

Glömde att säga att 1240 nog skulle funka fint

polkadot
2018-09-24 13:43
#13

#11 Toppen! Om jag skulle lägga i lite rutil, hur mycket skulle du rekommendera då?  Skall jag ta då ta bort zinkoxiden och eller litiumkarbonaten?

Annons:
ler
2018-09-24 16:13
#14

1-5 % och du skall inte ta bort något

polkadot
2018-09-24 18:58
#15

Stort TACK!!! På’t igen! 😅😀👍

Susanne Sundström
2018-09-25 08:17
#16

Ler du tillför verkligt mycket till detta forum!🙂. //Susanne Sundström

//Susanne Sundström

Upp till toppen
Annons: