Annons:
Etikettermaterialråvarorleror
Läst 1774 ggr
elinelin2
2018-09-24 14:28

Lera till gjutform i gips

Hej Jag vill bygga/forma en modell som jag sedan ska använda som original när jag ska göra flera likadana gjutformar i gips för serietillverkning. Nu undrar jag vad ni använder för typ av lera till originalet? Tänkte att det kan vara bra att få en så slät och glatt ytas som möjligt och att leran gärna får stelna utan att behöva brännas. Använder ni vanlig stengodslera till den här typen av modeller eller finns det något annat smart alternativ. Hoppas någon har några bra tips! Elin

Annons:
Bo§e
2018-09-24 20:42
#1

Det finns många metoder,  men på Höganäs keramik modellerades ofta "originalet" i  plastelina,  som är trevligt att arbeta med, och som också går att återanvända.   Ytan blir slät och litet "fet", med bra släpp.

Genom en serie avgjutningar,  förvandlades sedan plastelina-originalet till en modell i hård gips,  som sedan blev en moderform av hård gips eller plast,  ur vilken det sedan kunde gjutas många arbetsformar  (av medelporös gips), vilka sedan lätt kunde ersättas med nya arbetsformar varefter de nöttes ut. 

Men som sagt, det finns fler sätt, och detta är ett jättestort ämne.    

En en bra orientering får man  t.ex. i "Mould Making" av John Colclough.      https://www.amazon.co.uk/Mould-Making-Ceramics-Handbooks-Colclough/dp/0713644893

elinelin2
2018-09-29 19:22
#2

Åh tack Bosse! Såg detta först nu… Fantastiskt bra information och tips! Elin

Upp till toppen
Annons: