Annons:
Etiketterkeramik-bränningraku
Läst 1113 ggr
Tant Apelsin
2018-10-03 16:22

Ugnsättning

Hej!

Jag har en toppmatad elugn och har som vanligt byggt en lite för hög skulptur, jag funderar på om jag kan lägga sättplattan direkt på botten och ställa skulpturen där på? Dvs inte ha någon luftspalt. Jag skulle i så fall bara bränna ett lager och det är den som skulpturen står på. 🙂

Annons:
[rolnor]
2018-10-03 17:24
#1

Har du element i botten?

Bo§e
2018-10-03 20:28
#2

#1:   Ja, det vore ju inte så hälsosamt att stänga in eventuella bottenelement med ett stort föremål.

Om ugnen saknar bottenelement kan man ställa föremålet på ett antal små "lerpluttar", så att man får en liten spalt på ½ cm eller så….då slippar man det mesta av den direkta kylverkan från ugnsbotten, och tjänar ändå en hel del höjd.

Om föremålet är så stort att det tar upp hela ugnsutrymmet från botten till topp, är det säkrast att lägga in en ordentligt lång uppvärmning och avkylning i brännprogrammet.

Med detta sagt, förutsätter jag att detta handlar om en skröjbränning… (?)

Tant Apelsin
2018-10-06 10:58
#3

Hej!

Nä, vad jag kan läsa mig ur intstruktionsböcker och spelar så är det inga element i botten (Naberterm 160L toppmatad)…

Det är en hög och ganska smal skulptur, en människofigur, så hela ugnen kommer inte att vara "fylld", och ja till en början är det skröj. Vore det helt galet att glayrbränna på det viset? 🤔

Har ju läst mig till att man bör ha en luftspalt i botten, men ibland vill man ju mer än plånboken, vore gott att veta hur man kan maxa någongång emellanåt 😃

Följdfråga 2 - vad är en bra "lägsta" luftspalt i botten för vardagsbruk?

(detta är ju världens bästa forum 🙂)

Bo§e
2018-10-06 14:04
#4

De toppmatade Nabertherm-ugnarna finns - som tillval - med bottenelement,  men om din ugn haft sådana, skulle de synas tydligt där de ligger försänkta i botten.   Om ugnsbotten är helt "slät", har du inga bottenelement.

Lägsta luftspalt för vardagsbruk:    Ingen exakt vetenskap, men korta 25 mm pelare under bottenplattan brukar fungera bra i de flesta lägen.   Om du någon enstaka gång skulle behöva några cm till, kan du, som jag nämnde ovan,  "fuska" med spalten, som en engångsföreteelse, men inte som en permanent lösning…..

Tant Apelsin
2018-10-06 16:46
#5

Toppen!

Tusen tack för dina bra svar! 🙂

Upp till toppen
Annons: