Annons:
Etikettkeramikugnar
Läst 841 ggr
Alenasstudio
2018-10-15 11:24

Ugn stängs av innan uppnådd temp

Hej ! Jag har en cerama 75 hobby typ 20 år Men den har funkat tills jag köpte den ! Den skröjbränner bra till 1000’ Men när jag ska glasera 1240’ med 15 min utjämning tar det 16 Tim till 1180’ Sen stängs den av med meddelande ugnsfel Vad kan det vara ?

  • Redigerat 2020-09-24 23:25 av Ulla
Annons:
Bo§e
2018-10-15 11:59
#1

Det låter som ett fasbortfall, men det kan ha flera orsaker, både i och utanför ugnen.

Första enkla kollen:   Har en säkring gått (dvs i husets central)  ??

Andra enkla kollen:   Har ett element bränt av…?

Om "nej" på båda ovanstående, kommer två frågor:   1:  Har du nyss köpt ugnen, och detta är första stengodsförsöket sedan du fick hem den…??     2:  Är ugnen av två- eller trefastyp…?? (kolla typskylten)

Alenasstudio
2018-10-15 14:52
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#2

Ja jag har nyss köpt ugnen, har skröjbränt 1000grader , 2min  utjämning det gick bra

men laseringen blev inte bra eftersom den stängde av fast displayen lyste fortfarande och skrev ungsfel ?

3N-400V, 50Hz

5,2kW

Ska kolla säkringen när jag kommer hem idag . hur ser jag om ett element bränt av ?

kanske dum fråga men jag har aldrig haft en ugn förut så vet ej.

tycker elementen ser fina ut , förutom där det lossnat en bit tegel och den slinkit ner men så var den när jag köpte den och den funkade där.

skickar två bilder

Bo§e
2018-10-15 16:05
#3

På bilderna ser ju elementen fina ut, men ibland kan det vara svårt att hitta ett avbrott.  Man får helt enkelt titta noga om en tråd är av någonstans.

Men, eftersom ugnen inte jobbat som den skall efter flytten, kanske man skall låta en elektriker se över strömtillförseln till ugnen.  Det kan ju vara något fel i t.ex. strömuttaget,  stickproppen eller kabeln….   Elektrikern får helt enkelt kolla hela "linan" bit för bit från säkringscentralen fram till elementen, för att spåra upp var avbrottet finns.  Helt säkert finns felet där någonstans…..

Upp till toppen
Annons: