Annons:
Etiketterutrustningverkstadverktyg
Läst 2785 ggr
busan
2018-10-20 01:17

Drejskiva shimpo 21

Hej, jag har en drejskiva Shimpo 21 med lös pedal som jag köpte för några år sedan av en keramiklärare, för 5.000 kr. P.g.a. olika förhinder sen dess är det först nu som jag äntligen fått tid att utnyttja den. Men blev väldigt besviken över tallrikens hastighet. Kändes som halvfart mot dagens modeller. I en manual jag hittade på nätet säger den 250 rpm. I Shimpos senaste modell står det också 250 rpm, och den snurrar fort! Har jag misstolkat rpm eller är det något fel på min lilla gamla drejskiva?

Annons:
Claesnilsson
2018-10-20 01:30
#1

Hej.

Rpm betyder varv per minut. Hur fort snurrar den?

Bo§e
2018-10-20 01:50
#2

Vid wirebyte (wiren mellan pedal och maskin)  på "Shimpo 21",  kan det lätt hända att toppfarten förändras pga att man inte riktigt lyckas justera in korrekt funktion igen.    Wiren kan också vara allmänt  "slapp och sliten", och därav i behov av justering.                                           

"Shimpo 21"  kan därför ibland gå litet långsammare än den skall,  pga att  1: Pedalens främre stoppskruv - dvs den som sitter "under tån" -  kan skruvas ner litet till,   och därmed öka toppfarten en aning,  eller  2:  Wiren mellan pedal och maskin är feljusterad…….eller både 1 och 2  i kombination, vilket kanske är vanligast…

Om skivan roterar långsammare än normalt är det inom det här området du skall söka.

busan
2018-10-21 18:48
#3

Tack Bosse! 😊 Skall snarast gå igenom dina förslag. Kan man byta ut vajern mot en kabel/sladd? 😉

Bo§e
2018-10-21 19:17
#4

Nej,  det finns knappast något vettigt sätt  att "förbättra" wirefunktionen.   Vad man kan göra är att smörja och justera vid behov…..eller byta ut wiren om den skulle gå av….

Jo, förresten……en händig person skulle nog kunna ordna till en fast pedal i stället, men då bör man vara litet mekaniskt sinnad och tycka att det är kul….

busan
2018-10-23 00:09
#5

Hej igen, Fast pedal vill jag undvika, jag fick ont i höften av en sådan. Dessutom är jag vänsterfotad.😀 Men jag skall kolla vajern också. 😊

busan
2018-10-26 02:24
#6

Fundering ang vajern: Vajern har jag uppfattat som rätt så skör och flytta pedalen från höger till vänster och tvärtom utifrån drejskivan bara så där tolkar jag som att snabbt skada vajern. Jag är ju som sagt vänsterfotad (dessutom vänsterhänt) men låter andra utnyttja min drejskiva. Skall jag informera dem att tänka på ovan skrivet eller är det inga problem med vajern/fotpedalens förflyttningar?

Annons:
Bo§e
2018-10-26 04:47
#7

Att då och då låta pedalen byta sida tror jag inte är så farligt,  så länge man tillåter wiren att ligga i en rund naturlig böj,  dvs att man undviker att skapa någon skarp, onaturlig krök nägonstans.

Jag har t.ex. flera gånger sett sådana här maskiner långt framskjutna mot en vägg, vilket då har skapat just en sådan här otrevligt skarp böj på wiren…och sådant är givetvis ohälsosamt,  och kan dessutom hämma funktionen.

busan
2018-11-02 01:25
#8

Tack för tipset Bosse, nu har jag fått lite mer fart på min drejskiva. Jag kämpade hårt med att få ner skruven (bulten) i pedalen. Den satt som berget men kände efter ett tag att den lossnade, så glad i hågen skruvade jag vidare tills jag upptäckte att jag egentligen vred av hela skallen inkl några gänger! 😂😂😂 Resultatet gav ändå en lite, lite snabbare hastighet. 😃

busan
2018-11-02 01:39
#9

Ang fotpedalens flytt från höger till vänster sida om drejskivan fungerade inte. Fotpedalen vägrade stå upp utan la sig på sidan, nästan upp och ner. Jag har stor respekt för vajern (ligger fritt i sin kurva) och vågar inte vrida den från sitt fäste, eller törs jag det? 😮

Bo§e
2018-11-02 08:17
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

#9:   Det är inte så svårt att fixa.      Lossa den stora muttern som den röda pilen pekar på.  Men lossa den bara litet grand, inte helt..!  Sedan kan du vrida pedalen rätt när den är i "vänsterläge",  och därefter dra åt muttern igen…..

Upp till toppen
Annons: