Annons:
Etiketterkeramik-bränningraku
Läst 1452 ggr
IsabelleLindgren
2018-10-24 00:20

Sintring lavalera

Hej! Undrar vid vilken temperatur Cebex laxalera sintrar? Vill använda en glasyr som inte bör brännas så högt. Någon som vet? Hälsningar Isabelle 🌺

Annons:
Bo§e
2018-10-25 06:51
#1

Det är svårt att ange exakt, men den här leran avviker nog inte så mycket från andra stengodsleror som innehåller en aning järn.   Det börjar sannolikt att "hända saker" i leran någonstans mellan 1150-1200°C,  men frågan är om den då blir tillräckligt sintrad för att uppfylla de behov man har…?….det beror ju på vad man har för ugn, och vad man tillverkar.  Och, eventuella "lavafläckar" blir inte heller så stora och markanta som man kanske önskar, om man går alltför lågt…..   

Många "köpeglasyrer" fungerar bra redan vid kägla 6 (1230-1240°C) - vissa ännu lägre - oavsett vad som står angivet i katalogerna,  och vid den temp.nivån får man en fullgod sintring av leran.   Och vill man göra egna glasyrer för den här temp.nivån, finns boken "Glazes Cone 6", vilken kan vara en bra början.    Om ugnen är frisk och  "normalsnabb",  skulle jag inte rekommendera att gå mycket lägre i temperatur  än så här (ungefär), om man strävar efter ett någorlunda starkt och tätt gods.

Ulla
2018-10-25 11:32
#2

Åh, tack! Där fick jag också svar på en fråga som jag undrat över, nämligen hur mycket lerorna påverkas av att glasyrbrännas till kägla 6. Nu när jag kommer att bränna mera i min egen ugn så verkar det vara ett vettigt sätt att spara på både ugn och element.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Upp till toppen
Annons: