Annons:
Etikettövrigt
Läst 1070 ggr
MormorIngrid
2018-10-27 09:01

Reparationskitt

Jag har köpt kitt för att reparera bränt gods, men det finns ingen bruksanvisning. Det enda som finns är varningstext och det verkar inte vara att leka med😉 Jag ska försöka laga en spricka från insidan och sen lägga ny engobe på sprickan från utsidan. Tänkte fylla sprickan med kittet dvs inte lägga i lera. Någon som har erfarehet?

Annons:
Bo§e
2018-10-27 17:29
#1

Reparationskitt innehåller vattenglas,  därav varningstexten.  Vattenglas är ganska starkt basiskt  (tänk:  "lut" ),  och man bör därför undvika för mycket hudkontakt, och framför allt se till att inte få det i ögonen.  

Förr satt en instruktion klistrad på burklocket,,,,,

Man kan göra ungefär så här:      1:   Fukta i och omkring sprickan.       2:  Applicera kittet, snygga till, och låt torka.      3:  Skröjbränn föremålet en gång till. 

Sådant här kitt fungerar bäst i sprickor som s.a.s. har en början och ett slut.   Sprickor som går ut mot en kant, t.ex. i kanten av en tallrik, är inte lika lätta att lyckas med, eftersom leran har en tendens att röra sig mer på sådana ställen…..

🙂

MormorIngrid
2018-10-27 21:25
#2

Bosse tror du man kan bränna pån1240 grader om man har en lång uppsägningstid. Jag har redan glasyrbränt och sprickan är inte så stor men behöver lägga på engobe. Den får inte rätt färg vid lägre temp.

Bo§e
2018-10-28 00:01
#3

Ja, det är nog klokt att bränna långsamt, åtminstone upp till 5-600°C så att reparationskittet får en chans att - förhoppningsvis - släppa ifrån sig sina gaser innan glasyren smälter.  Det blir litet av ett risktagande, och det är omöjligt att lova att det kommer att fungera…..men jag tror att det finns en chans,  även om lagningen kanske inte kommer att bli helt osynlig….    

Fast, när man behöver reparationskitt är man förstås i en situation där man inte har så mycket att förlora….. 

Berätta gärna hur det går….

MormorIngrid
2018-10-28 02:10
#4

Tack för svar jag återkommer 😊

Upp till toppen
Annons: