Annons:
Etikettkeramikugnar
Läst 1653 ggr
Claesnilsson
2018-10-30 13:10

Hobbyceram Keramikugn

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Hej,

Jag fick en ugn för ca 15 år sedan. Jag tror att den är ca 20 år gammal.

Mitt stora problem är att jag inte har någon bruksanvisning.

Finns här någon som vet nånting om denna ugn?

Mycket tacksam om jag kan få hjälp med detta.

Claes

Annons:
Bo§e
2018-10-30 14:14
#1

Det där ser ut att vara en "klassisk" halvautomatik, så som de brukar se ut…..ungefär som en italiensk variant av den gamla "Fire-Aid" m.fl….men kom ihåg att att jag inte är tvärsäker, utan bara bedömer det jag ser och utgår från tidigare erfarenheter……

### Högst upp yill vänster:  Temperaturregulatorn.

### Ratten "1 - 4"  nedtill till höger verkar vara en effektregulator med 4 hastighetssteg.

### Den oranga brytaren är troligen en omkastare, där man kan välja "STACCA", dvs att ugnen slår av när den når inställd temperatur,   eller "MANTIENE", dvs att topptemperaturen hålls kvar tills man själv stänger av ugnen (måste passas, om man inte vill ha "evig" utjämningstid…)

------------------------------------------------------------------------------------

Exempel på skröjbränning (börja med att ha sladden urdragen ur vägguttaget):       1:   Ställ temperaturregulatorn på önskad topptemperatur.       2:  Ställ effektregulatorn i läge  "2" (halv fart).      3:  Välj nu om du vill ha direktavstängning eller utjämningstid.      4:  Starta ugnen (ofta genom att helt enkelt sätta sladden i väggen).       5:  Efter ca 6 timmar MÅSTE du själv vrida upp effektregulatorn till läge "4",  dvs övergå till full fart.       6:  Därefter fortsätter bränningen upp till topptemperaturen, och om du valt utjämningstid, MÅSTE du ovillkorligen vara vid ugnen när den når topptempen, och vänta lämplig tid (t.ex. 15 minuter) innan du slår av ugnen manuellt.  Om du valt "STACCA", kommer den att slå av automatiskt.

Att jobba med en sådan här halvautomatik - vilket jag tror att det är - finns det alltid ett eller ett par "måsten" (se ovan), som man ALDRIG NÅGONSIN  får slarva med, om man vill undvika skador på element, gods, m.m….

Testa under övervakning enligt ovanstående, så ser du snart om det fungerar.

---------------------------------------------------------------------------------------

Jag lade också märke till en annan sak:   På den ena bilden syns kompensationskabeln till temperaturgivaren, och den ser grön eller grönaktig ut,  vilket indikerar att mätsystemet är "Typ K".   "K"  är inte så lämpligt för stengodsbränning, eftersom "K-givare" inte tål stengodstemperaturer särskilt bra över tid, och det kan bli en viss 'förbrukning" av givare.    Men så länge givaren är hel fungerar det…..   En "billighetslösning"  som i långa loppet kan bli litet frustrerande, dvs om man bränner stengods…..

----------------------------------------------------------------------------------------

Claesnilsson
2018-10-30 16:43
#2

Hej.

Tack för ditt svar Bosse.

Den gröna kabeln lämnar endast info om värmen i ugnen till styrenheten.

Effektsladen sitter kopplad i styrenheten.

Den är från Milano.

Bo§e
2018-10-30 21:06
#3

Claes, du skrev:   >> Den gröna kabeln lämnar endast info om värmen i ugnen till styrenheten. >>

Jo, det är precis så, och kabelns utseende tyder på att mätsystemet är "Typ K".  Ville bara nämna det.

Claesnilsson
2018-10-31 00:48
#4

Hej.

Så du menar att den här ugnen egentligen är avsedd för lergods?

Bo§e
2018-10-31 08:27
#5

Vi skall inte "måla f-n på väggen" än…….typ K känns vanligen igen genom sitt gröna kabelhölje………MEN,   i mer ovanliga fall kan även en "S"-kabel ha ett grönt hölje,

Detta kan konstateras genom att titta på färgen på de två kablar som finns inne i höljet….

Grönt hölje med  röd och grön innerkabel =  Typ K

Grönt hölje med  vit och grön innerkabel =  Typ K

Grönt hölje med   röd och svart innerkabel = Typ S

Grönt hölje med  vit och blå innerkabel  =  Typ S

Grönt hölje med  gul och grön innerkabel =  Typ S

Så det finns en chans att du trots allt har "Typ  S"…….i så fall, glöm mina tidigare spekulationer om "K"….     🙂

Claesnilsson
2018-10-31 18:33
#6

Hej.

Jättebra svar, jag ska genast kolla färgerna.

👍

Annons:
Claesnilsson
2018-11-01 16:50
#7

Hej.

Verkar som jag har en typ K eftersom kablarna är Röd/Grön:(

Bo§e
2018-11-01 20:34
#8

Aj då……men du kan köra på så länge givaren håller.  De brukar gå tvärt av, så du märker när det sker.  Antingen fungerar den fullt ut eller inte alls…   Sedan får du ta ställning till om du vill satsa på en ny styrutrustning eller sälja ugnen och köpa en annan…..eller helt enkelt köra på och byta givare varefter de går sönder.    Om du mixar lägre bränningar (skröj) med en och annan stengodsbränning kommer givaren att hänga med en tid…

Symptom: Det vanliga är att bränningen helt enkelt avbryts om givaren går sönder, och att ugnen sedan inte går att starta….det är den "normala"  funktionen hos den här typen av styrningar…..men jag kan förstås inte garantera det i ditt fall, eftersom jag inte har haft med just denna styrnng att göra.  För att vara riktigt säker på vad som händer kan du faktiskt testa detta genom att dra ur den grå kontakten till givarkabeln medan ugnen jobbar…

Claesnilsson
2018-11-02 00:20
#9

Hej Bosse.

Tror du att man kan få en modernare styrutrustning till denna ugnen?

Bo§e
2018-11-02 08:49
#10

Jo, det går alltid.   Men man får då byta både styrning, givare, och givarkabel, och….kanske…också kontaktorn.  Och, göra det rätt….    Detta kostar en del,  och om ugnen är liten och enkel måste man därför tänka efter om ugnen verkligen är värd den investeringen.  

Om du aldrig tidigare  har bränt i den här ugnen, vore det bra om du provkör den, åtminstone en stengodsbränning under övervakning,  så att du ser att den verkligen orkar upp i den önskade temperaturen, och om den gör det,  att den  inte tar alltför lång tid på sig.  Därefter  blir det säkert lättare att besluta om du vill kosta på ugnen en ny styrutrustning.

Jag skickade dig nyss ett PM med en lämplig  kontaktuppgift.

Claesnilsson
2018-11-02 12:05
#11

Hej Bosse.

Tack så mycket för dina svar. Nu vet jag åtminstone lite mer om den här ugnen.

🙂

Upp till toppen
Annons: