Annons:
Etikettermaterialråvarorleror
Läst 913 ggr
ezlin
10/30/18, 1:43 PM

Återvinning

Torr lera kan ju fuktas och fås användbar igen. Skröjbränt gods kan krossas till chamotte, men kanske är opraktiskt om man inte har maskinell utrustning till det, men hur är det med glaserat avfall? Finns det någon, kanske Ler, som vet hur det hanteras i industrin? Kan det återvinnas eller blir det bara tippen eller fyllmassor?

Annons:
Ulla
11/1/18, 5:30 PM
#1

Ja, vad händer med materialet? Det mesta går nog till tippen. Eller blir det vägfyllning? Eller kanske ingår det i något byggmaterial? Det skulle vara kul att veta om det återanvänds på något sätt.

Kanske någon räddar litet hobbymaterial och gör egen mosaik av skärvorna?

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Skabbekatten
11/2/18, 8:29 AM
#2

Jag brukar säga det till mina kursare - dels på skoj och dels på allvar - att den brända keramiken blir kvar i många tusen år. Det dom gör idag kommer framtida civilisationer att använda för att tolka vår tid. 😃

ler
11/2/18, 9:02 AM
#3

Det är ju skillnad på keramik och keramik, men PPC i Bromölla säljer sitt skrot till Tyskland. Om ni inte vet vad dom gör så är det högspänningsisolatorer som ju också är glaserade, skrotet blir sedan krossat till chamott, den chamotten blir så använd till eldfasta material. Man kan ju använda andra glaserade saker också men problemet är ofta den mängd som man kan få tag på, måste ju vara större volymer för att vara rentabelt.

Bo§e
11/2/18, 9:30 AM
#4

Jag minns när jag - för VÄLDIGT många år sedan - strosade omkring vid Uppsala Ekebys gigantiska "skrothög"…..och den var verkligen gigantisk…!   Med litet tur kunde man här "fynda" en del….t.ex. diverse kasserade sätthjälpmedel m.m. som gick att återanvända….     Detta var förstås bara en liten parentes…..🙂

Ulla
11/2/18, 9:45 AM
#5

Jag försöker komma på hur keramik sorteras på återvinningsstationerna. De  har ju olika sortering för materiealet. På något ställe har jag slängt i Icke brännbart, på ett annat stod det "ej keramik" där. Tror det hamnade bland tegel och isolering då. Men vad händer sedan?

#2 Skabbekatten
Kul att fundera på hur man kommer att läsa våra rester med framtidens ögon. Nuförtiden tolkas ju det mesta som inte var rent bruksgods som att det används till att blidka gudarna. Tänk om det inte alls var så. Föremålen kanske gjordes bara var för att få något vackert att titta på eller för att det var så roligt att göra små fantasifulla figurer. Ett utlopp för kreativiteten som säkert fanns då också. Någon gång fick de väl tid över från att bara överleva.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Bo§e
11/2/18, 9:55 AM
#6

#2 & #5:   Ja, kanske kommer någon ambitiös framtida arkeolog  att försöka läsa in något slags sakral symbolik i en elektrisk isolator från 1900-talet….?     😃

Annons:
Upp till toppen
Annons: