Annons:
Etiketterglasyrerglasering
Läst 1153 ggr
er
2018-11-04 18:45

Glasyrrester - vad gör ni?

Hej! Hur gör ni med glasyr som ni vill kassera? Läste att någon använde de till insidan av vaser. Har läst att någon hällde de i en skål och brände och sen slänga den bland restavfall. Men hur mycket glasyr kan man ha i en skål utan att riskera att skålen spricker? Vill inte riskera att få plattor eller ugn förstörd. Hälsningar Eva

Annons:
Claesnilsson
2018-11-05 01:10
#1

Hej.

Återvinningsstationerna tar ju emot farligt avfall 🙂

NenneAhl
2018-11-06 08:14
#2

Hej ! Jag blandar det med spilleran från drejningen och tillsätter en del sand. Av den massan drejar jag saker med grov struktur. Har också gjort tegel av det. Nu senast rörbitar som jag murar ihop till stolpar, nytt staket runt tomten, rostfri stålvajer mellan stolparna. Provbränner lite av blandningen innan så den klarar temperaturen. Slänger inget, allt används. Hälsning Lennart

Skabbekatten
2018-11-09 20:13
#3

Om du vet vad den kasserade glasyren innehåller så kan du ju använda den igen.

Jag brukar skrapa och torka av mina bottnar på föremål som skall brännas ned i en hink med vatten. När det är tillräckligt med glasyr i hinken blandar jag upp den till lagom tjock konsistens och siktar den, och sen har jag en glasyr som blir en överraskning. Om överraskningen inte är så kul kan man ju alltid blanda i andra glasyrämnen tills den nya glasyren ser bra ut.

Upp till toppen
Annons: