Annons:
Etiketterkeramik-bränningraku
Läst 983 ggr
CeciliaForsberg
11/14/18, 9:17 PM

Vad är det för fel?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! Undrar varför mina saker i porslin ser ut på det här sätter? Är det något i leran som inte tagit sig ut? Audrey blacman bränd till 1260 grader, brukar inte se ut så…ny lera ingen restlera. tacksam för tips

Annons:
Bo§e
11/14/18, 9:44 PM
#1

Ser ut som om leran är en aning överbränd….inte pga för hög temperatur, utan pga långdragen bränning (dvs sista "kämpande"  biten av bränningen), pga "trög ugn".    Kompensera genom att sänka topptemperaturen  t.ex. 10°C  så misstänker jag att problemet försvinner.   Om det bara blir "bättre" men inte riktigt bra, sänk 15°C nästa gång.

Berätta gärna hur det går.

CeciliaForsberg
11/15/18, 12:13 AM
#2

Tack så mycket för snabbt svar! Jag skall testa det! Återkommer! 🙌👍tack igen

CeciliaForsberg
11/20/18, 2:34 PM
#3

Hej Bosse. Jag körde sist 100 grader till 650 och sedan 120 grader till 1260 med 15 min utjämning. Har inte riktigt tid med någon test… skulle kanske ta bort utjämningen? Glasyren blir bara mindre glansig om det blir lite lägre temp, hellre det än att leran blir på det där sättet./Cecilia

Bo§e
11/20/18, 3:36 PM
#4

Du behöver inte köra så långsamt i början av bränningen….det påverkar ändå inte det här problemet.   Att "bara" plocka bort utjämningen skulle kunna hjälpa något,  men att sänka topptemperaturen något tiotal grader och behålla utjämningen tror jag mer på….

Upp till toppen
Annons: