Annons:
Etiketterkeramik-bränningraku
Läst 1152 ggr
AnnaLow
11/14/18, 10:27 PM

"Flexibelt" underlag för bränning av lock

Jag skulle behöva bränna burklock separat (dvs inte ihop med burkarna som de hör till) och undrar hur jag kan minska risken för att de blir skeva. Min erfarenhet av detta är annars att de slår sig så att de inte passar efter bränningen och jag misstänker att det beror på att de "fastnar" lite i plattan när de krymper under bränningen. Jag har för mig att jag har läst någonstans att man kan strö aluminiumhydroxid eller liknande på plattan så att föremål kan röra sig i takt med att de krymper. Stämmer det eller finns det något annat bra tips? Jag bränner stengods i 1260 grader.

Mycket tacksam för goda råd!

Annons:
AnnaLow
11/15/18, 2:22 PM
#1

Jag svarar mig själv efter att ha letat lite i böckerna. Tydligen kan man använda både kiselsand och aluminiumhydroxid. Är det någon som har erfarenhet av detta? Jag funderar mest på om det är risk att pulver och sand flyger omkring i ugnen vid bränning och förstör andra alster!?

Anna HB
11/15/18, 5:15 PM
#2

Ett tunnt lager grov chamotte på plattan fungerar jättebra till föremål med slät botten, tycker jag. Jag gör även figurer som jag monterar ihop efter glasyrbränning, vilket innebär att jag ofta bränner små oformliga delar som kan ha svårt att stå på rätt köl. Dessa vilar i små drivor av chamotte. (Ibland fastnar något korn i glasyren, men det är lätt att slå bort.) Samma chamotte kan förstås användas om och om igen.

Bo§e
11/15/18, 5:46 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Vissa burklock och annat med en nedåtriktad smal kant kan vara väldigt besvärliga att bränna i stengodstemperatur, och de blir lätt "orunda".  

Nedanstående metod innebär förstås ett visst merjobb, men den är i gengäld "säker".      Man drejar helt enkelt "koner" enligt den slarviga skissen nedan.  Utsidan skall vara rak och slät (avsluta med ett rakt sken).  De skall vara av samma lera som burklocken, och de skröjas tillsammans med burklocken, så att de befinner sig i samma  stadium  av krympning.   Allra bäst är om man efter skröjen stryker litet tunn plattengobe på konens översida.    

 I glasyrbränningen ställs sedan det glaserade burklocket på konen enligt den högra skissen (burklocket givetvis med avtorkad kant nedtill).   I glasyrbränningen kommer då både kon och burklock att krympa likartat, och locket kommer därför att hålla sig runt.  Konens breda botten  och dess inåtriktade vinkel gör att den inte deformeras mot plattan.

En sådan här kon kan förstås bara användas en enda gång.  Men om man inte vill slänga dem  kanske man kan hitta något kul användningsområde  🙂 för dem så småningom….med tiden kan det bli många…..

Som sagt, det blir ett litet merarbete, men kanske ändå inte….tänk på alla extra burklock man kanske måste tillverka vartefter de klibbar fast och blir "orunda"….och konerna är mycket lättare och snabbare att få fram än nya burklock, särskilt när man gjort några stycken och blivit van….    Konerna behöver heller inte vara exakt lika stora….

AnnaLow
11/15/18, 6:19 PM
#4

Vilka bra tips - tack ska ni ha!

Upp till toppen
Annons: