Annons:
Etikettkeramikugnar
Läst 1437 ggr
HPN
11/17/18, 6:47 AM

Brännugn

Jag har fått en äldre brännugn utan automatik. Ugnen kräver 3-fas vilket innebär att en elektriker behöver anlitas och det kan man ju göra. Vad anser ni, är det bättre att köpa en ny brännugn med automatik och som går att koppla in i vanligt vägguttag (220 v)?

Annons:
[rolnor]
11/17/18, 11:26 AM
#1

Det beror på hur stor ugn du behöver, en 220V-ugn har begränsad effekt.

HPN
11/18/18, 7:47 AM
#2

Jag har ingen storskalig produktion direkt utan mer hobby men som på sikt kanske kan utvecklas. Någon här som har en ugn (220 v) som vill dela sina erfarenheter?

Bo§e
11/18/18, 5:02 PM
#3

En 220V 1-fasugn, säkrad 10-13A  bör inte vara större än 25 liter (helst mindre) om man vill bränna stengods med någorlunda stabilt resultat, och om elementen skall hålla rimligt lång tid.  

Därför, om du tänker utvidga din verksamhet till mer än en hobby, är det nog en bra idé att installera 3-fas på en gång, och satsa på en ugn av litet större volym och bättre prestanda.

Men, det skapar nästa fråga:   Är den ugn som du fått värd att kosta på en ny styrutrustning….?….sådan kostar ju en del i inköp och installation.   Och ugnen måste ju klara de bränningar som du tänkt dig…..    

Berätta gärna vad ugnen heter och vilken beteckning den har (titta på typskylten).

HPN
11/19/18, 1:04 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Hej Bosse, bifogat ser du en beteckning av min ugn.

Bo§e
11/19/18, 1:20 PM
#5

Ja, den känner jag väl igen….det här är i grunden en rejäl ugn,  men tyvärr är dess effekt en aning mariginell för stengodsbränningar  (jo, det "går", men bränningarna blir litet sega och svajiga, och elementen förbrukas onödigt snabbt). 

Trots att ugnen i sig är en "bra" typ,  behöver den litet högre effekt för att bli en "trevlig och ekonomisk" stengodsugn….  

Jag skickade dig nyss ett PM med några lämpliga tips.

Bo§e
11/19/18, 5:06 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Här kommer några frågor som kan vara till hjälp:

1.  Finns den här kontaktorlådan kvar på ugnen….?   Och följdfrågan:  Finns det i så fall en anslutningskontakt för automatiken någonstans på lådan (t.ex. på framsidan eller undersidan)…?…och i så fall, hur ser den ut…?

2.  Finns givaren kvar ? (syns här, mellan låda och ugnskropp)

Med litet tur (?), kanske det inte blir så svårt att ordna en styrutrustning…???

🙂

Annons:
Upp till toppen
Annons: