Annons:
Läst 1100 ggr
Annaz72
11/20/18, 12:23 PM

Säkerhet

Hej!! Ibland blir man lite nojig,så jag tänkte höra med er kloka keramiker.. Jag har en keramikverkstad i källaren i ett flerbostadshus och undrar vad som krävs säkerhets-mässigt med ugn kemikalier utsug osv.,behöver man tillstånd el dyl eller finns det några regler som man lagligen måste följa….vart kan jag hitta sådan ?? Mv Anna

Annons:
Bo§e
11/20/18, 12:47 PM
#1

Mig veterligt finns det inge "skrivna regler" just för keramikugnar.  Därför händer det ibland att hyresvärdar och lokala sotarmästare gör horribla "egna tolkningar" om vad som krävs av ett ugnsrum….🤔  Varning för diskussioner utan slut…!    (Fråga mig inte hur jag vet detta….😛)

Men man skall heller inte underskatta de risker och fallgropar som finns…!   Sammantaget kan man säga att god ventilation är en förutsättning för att få en säker (och trevlig) arbetsmiljö i ett keramikrum.   Utan att gå långt in på detaljer kan man säga att en uppsamlingshuv ovanför ugnen, kopplad till en ordentligt dimensionerad fläkt, som leder gaser och varm rumsluft ut ur rummet via en ventil, är en garant för att   1:  Ugnen kommer att fungera tillfredsställande, och   2: Arbetsmiljön blir godtagbar eller rent av bra, och   3: Hyresvärd och grannar kan känna sig trygga.    Allt hänger på ventilationen, så snåla inte här…!  

Annaz72
11/21/18, 10:06 AM
#2

Tack Bosse!! 😊Anna

A
1/16/23, 8:58 AM
#3

#1: Hej Bosse!
Vet du något om övriga regler för att hålla keramikkurser för "allmänheten"? Tänker på säkerheten i lokalen för deltagarn.
Troligen tänker jag köra bränningar utan deltagare så ugnsventilation är inte största problemet, det är inte i bostadshus.
Undrar också vad gäller för utomhus-workshops typ Rakubränningar/glasering… kanske vet du något om det?

Bo§e
1/16/23, 10:05 AM
#4

#3: Jag är egentligen inte rätt person att fråga, och här finns säkert andra som vet mer.

Men jag kan föreställa mig att samma saker gäller som vid andra "publika" arrangemang, som t.ex. caféer, butiker m.m.
Här är ju innehavaren ansvarig för att en viss säkerhetsnivå för kunderna/gästerna hålls.

En butiksinnehavare kan ju t.ex. bli skadeansvarig om en kund halkar vid entrén pga att det inte hållits isfritt, osv….

Eller om någon skulle skada sig under något event utomhus pga bristfällig information…
Kan tänka mig att det kan bli en ansvarstvist där också…

Osv…

Det tråkiga är att det (ofta) måste hända något, innan de här frågorna väcks till liv…

Jag vet som sagt inte mycket om detta, men det kanske skulle löna sig att prata med ett försäkringsbolag…..eller så dyker någon upp här, som kan fylla i luckorna….?

ler
1/16/23, 2:00 PM
#5

Man får tänka på brandsäkerhet, nödutgång och sådant, prata med ansvariga myndigheter. Utomhus borde det inte vara något större problem

Upp till toppen
Annons: