Om Keramik iFokus

Säkerhet

2018-11-20 12:23 #0 av: Annaz72

Hej!!
Ibland blir man lite nojig,så jag tänkte höra med er kloka keramiker..
Jag har en keramikverkstad i källaren i ett flerbostadshus och undrar vad som krävs säkerhets-mässigt med ugn kemikalier utsug osv.,behöver man tillstånd el dyl eller finns det några regler som man lagligen måste följa....vart kan jag hitta sådan ??
Mv Anna

Anmäl
2018-11-20 12:47 #1 av: Bosse Cebex Gbg

Mig veterligt finns det inge "skrivna regler" just för keramikugnar.  Därför händer det ibland att hyresvärdar och lokala sotarmästare gör horribla "egna tolkningar" om vad som krävs av ett ugnsrum....Förbryllad  Varning för diskussioner utan slut...!    (Fråga mig inte hur jag vet detta....Lipar)

Men man skall heller inte underskatta de risker och fallgropar som finns...!   Sammantaget kan man säga att god ventilation är en förutsättning för att få en säker (och trevlig) arbetsmiljö i ett keramikrum.   Utan att gå långt in på detaljer kan man säga att en uppsamlingshuv ovanför ugnen, kopplad till en ordentligt dimensionerad fläkt, som leder gaser och varm rumsluft ut ur rummet via en ventil, är en garant för att   1:  Ugnen kommer att fungera tillfredsställande, och   2: Arbetsmiljön blir godtagbar eller rent av bra, och   3: Hyresvärd och grannar kan känna sig trygga.    Allt hänger på ventilationen, så snåla inte här...!  

Anmäl
2018-11-21 10:06 #2 av: Annaz72

Tack Bosse!! 😊Anna

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.