Annons:
Etiketterutrustningverkstadverktyg
Läst 2052 ggr
Lingus8081
11/26/18, 11:08 PM

Säkerhet kring Keramikugn

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har inhandlat en Nabtherm 60 eco och ska ha den i garaget i källaren. Vilket är betongväggar/golv/tak. Finns anledning att gipsa tak-väggar? Finns ett litet fönster i rummet (samt dubbeldörrar/garageport) och vi kommer inte behöva vara i rummet när ugnen körs (tänker på ventilation). Behöver jag ändå tänka tilläggsventilation? Det är ett stort garage, ryms en kombi + arbetsbänkar/skåp. Tacksam för idéer och ev kreativa lösningar hur ni riggat hemma

Annons:
Bo§e
11/27/18, 10:16 AM
#1

Betongväggar/golv/tak är jättebra….då behöver du inte tänka på någon extra gips, osv…     

Men satsa på en fläkt på en gång!  Den främsta anledningen är att hålla temperaturen nere i rummet, så att du inte får en "smygande" felmätning av ugnstemperaturen.  Vid 45-50°C rumstemperatur och uppåt, kan automatiken börja "missuppfatta" mätvärdena, vilket leder till överbränning.   Dessutom kan det ju också finnas andra anledningar att hålla rumstemperaturen någorlunda under kontroll….   Top 60 Eco har litet lägre effekt, och därför kommer den dessutom att värma rummet litet mer än t.ex. Top 60R som har högre effekt.    (låter kanske bakvänt, men så är det faktiskt…detta har vi diskuterat förr här på forumet)

Fläkten behövs dessutom för att få bort så mycket som möjligt av de fluorhaltiga ångor m.m. som alstras vid bränningar.  I kontakt med rumsluftens vattenmolekyler kan ångorna bli en aning aggressiva, t.ex. mot de egna slemhinnorna,  eller andra känsliga material i rummet  (bilen..??).   

Dåligt ventilerade ugnsrum brukar ofta kännas igen på  överbränt gods, mattetsade fönsterrutor och rostiga verktyg  (om man spetsar till det litet)

Det finns m.a.o. flera goda skäl till att satsa på en "aktiv"  fläktventilation i ugnsrum.   Det behöver inte bli särskilt dyrt eller komplicerat.  Koppla gärna en dimmer till fläkten….den behöver inte gå på full fart genom en hel bränning.

Larsam
11/27/18, 6:25 PM
#2

Jag har min ugn i en liten bod. Det blev väldigt varm och irriterande stickande gaser. På Bauhaus köpte jag fläkt och dimmer. Efter monteringen reducerades temperaturen ca 10-15 grader.

Upp till toppen
Annons: