Annons:
Etiketterutrustningverkstadverktyg
Läst 1869 ggr
Malenalu
11/27/18, 8:32 PM

Drejskiva

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!
Jag har köpt en begagnad drejskiva som låter lite för mycket, dunkar liksom. Jag tittade i dag inuti den och såg/kände att det är ett hack i det som tycks heta drivringen. Min undran är nu om den går att byta och var jag kan få tag i en sådan.

Bifogar bild på drejskivan.  Vet nån vad det är för märke. En gammal Shimpo?

Annons:
Bo§e
11/28/18, 5:52 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Det är en shimpo-kopia från Taiwan, från 80-90-tal.     Dessa maskiner såldes under flera olika namn, bl.a.  "C2000"  eller "Ring-Cone".     Jag gissar att en eller flera svenska leverantörer fortfarande har drivringar till dem.     Men…OBS…det finns en "tidig" och en "senare" modell av drivringar, och  vid beställning är det viktigt att man uppger vilken modell man har, om det skall bli rätt.     Skissen nedan visar hur man skiljer dem åt, och du måste kränga av ringen och titta efter, innan du ringer och beställer…!

Anledningen till det dunkande hacket i ringen är att man har stängt av maskinen med pedalen framtrampad, och låtit den stå så, vilket förstör drivringen på det här sättet.   Därför är det viktigt att ALLTID trampa tillbaks pedalen till stillastående först, och sedan stänga av motorn…..

Malenalu
11/28/18, 11:58 AM
#2

Tusen tack för ditt uttömmande svar, Bosse! Tar till mig allt du skrivit ;)

Upp till toppen
Annons: